|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
MoziA hetedik fiúSepsi László
Seventh Son – amerikai, 2014. Rendezte: Szergej Bodrov. Írta: Joseph Delaney regényéből Steven Knight és Charles Leavitt. Kép: Newton Thomas Sigel. Zene: Marco Beltrami. Szereplők: Jeff Bridges (Gregory), Ben Barnes (Tom), Julianne Moore (Malkin), Alicia Vikander (Alice). Gyártó: Legendary Pictures. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 102 perc.
Miközben Jégvarázstól
Demónáig már a Disney is egyre
nagyobb kreatív energiákat fektet nőábrázolásának revíziójára, önálló és
független hercegnőkre cserélve korábban a patriarchális berendezkedésnek
kiszolgáltatott hableányait, A hetedik
fiú másodvonalból támadó fantasyjét láthatóan elkerülte a korszellem.
Szergej Bodrov filmjében a bunkó-de-azért-szeretjük szörnyvadász (Jeff Bridges
Nicolas Cage-üzemmódban) sörbűzös vehemenciával vet máglyára minden útjába
akadó boszorkányt, ha pedig éppen banya nincs kéznél, mongol medveembereket és
más, többségükben keleti származású mitológiai lényeket koncol halomra. A
Joseph Delaney könyvsorozatából (Wardstone-krónikák)
összetákolt mozi a másság és az idegenség leegyszerűsítő ábrázolásával a
témában rejlő bármiféle drámai potenciálról is lemondott: szemben Andrzej
Sapkowski ugyanezt az alapötletet szintén akciódúsan, de árnyalt
háttértörténettel és morális határhelyzetekkel kidolgozó Vaják-szériájával (és az abból készül videójátékokkal), A hetedik fiú fogyóeszközzé degradált
rémei, habár számos akad belőlük a százperces játékidő során, egytől egyig csak
szomorú sorsukra váró, egzotikus látványelemek. Ugyan a címben jelzett új
segédjének köszönhetően a fináléra a veterán boszorkányvadász is visszavesz
nőgyűlöletéből – így valójában nem az ifjú örökös, hanem mentorának
fejlődéstörténetét látjuk –, eddig a pontig pazarlóan a darálóba vetett ötletek
és mellékkarakterek tetemein keresztül vezet út. A repetitív akciójelenetekkel
és a vérhold fényénél vérmuffint falatozó boszorkányokkal Timur Bekmambetov (Abraham Lincoln, a vámpírvadász) után
egy újabb jobb sorsra érdemes orosz rendező vérzett el a hollywoodi
bérmunkában: ahogy hősei is a „kiálló szöget be kell verni” szellemében járják
a középkori vidéket, úgy A hetedik fiúból
is sikerült kipurgálni minden invenciót.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 98 átlag: 5.42 |
|
|
|
|