|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
MoziTessék mosolyogni!Barkóczi Janka
Gaigimet – francia-grúz, 2013. Rendezte és írta: Rusudan Chkonia. Kép: Konstantine Esadze és Mindia Esadze. Szereplők: Ia Sukhitashvili (Gvantsa), Gia Roinishvili (Otar), Olga Babluani (Elene), Tamar Bukhnikashvili. Gyártó: Agat Films & Cie / Nike Studio. Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Feliratos. 90 perc.
Hogy milyen is tulajdonképpen az új grúz
Anya? Csak egy biztos: még véletlenül sem olyan, mint a régi. Az új grúz Anya
nemzetiszín koktélruhába öltözött büszke honleány, menekülttáborok éhségén
könnyed fakanállal enyhítő konyhatündér, dekadens modern mozgásművész és apró
aranykereszttel a nyakában félmeztelenül mambózó, szülői hitvallását fátyolos
tekintettel mikrofonba recitáló showgirl. A tbiliszi mama külsőre politikailag
korrekt Dove-reklám, nem éteri modellbaba, de nem is félelmetes trampli,
érzelmeiben kissé labilis, azonban minden körülmények között helyén van az
önérzete. Tíz ilyen asszony összezártságának és versengésének története akkor
is elárul valamit a nagybetűs nőiségről és a televíziós tehetségkutatók
infernális mélységeiről, ha az erről szóló film alapjául szolgáló forgatókönyv
egyébként meglehetősen széttartó és ideologikus.
Rusudan Chkonia, a Tessék
mosolyogni-val debütáló rendezőnő egy elsőre bizarr, de a kortárs realityk
eszelős kombinációinak tükrében tulajdonképpen meglehetősen kézenfekvő
helyzetet vázol. Ez pedig nem más, mint egy négy szobás lakással és 25000
dollárral díjazott tévés vetélkedő, amelyet magukban kellő elszánást érző,
többgyermekes grúz anyák részére hirdetnek meg. A mesés jutalomért persze
elsősorban a legszegényebbek és legelkeseredettebbek szállnak ringbe, de
akadnak olyanok is, akik egyszerűen csak maguknak vagy másoknak szeretnének
bizonyítani. A tragikomédia végig nagyszerű karakterekkel és kitűnő
alakításokkal szórakoztatja a nézőt, de a sok autonóm figura és a tömérdek
személyes sztori végül valahogy mégis aláássa a figyelmünket. Talán így
történhet, hogy hiába ropják az anyukák olyan eltökélten Lou Bega slágerére
szánalmas zárótáncukat, addig a végtelenül gyötrelmes, ám egyben katartikus
állapotig nem jutunk el, mint mindössze két perc alatt oly sok hazai
tehetségkutató láttán, hogy szégyenkezve takarjuk piruló arcunk és a végén még
mi kérünk elnézést.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 283 átlag: 5.43 |
|
|
|
|