|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
FesztiválA kivégzésÚjrajátszott traumákBaski Sándor
Szőcs Petra rövidfilmje méltán került be a
cannes-i versenyprogramba.
Régi, megfellebbezhetetlen filmigazság,
hogy a sorsfordító történelmi eseményeket alulnézetből lehet a leghitelesebben
bemutatni, a választható perspektívák közül pedig messze a gyermeki a
legizgalmasabb. Ezt tanúsítják a kelet-európai rendszerváltásokat feldolgozó olyan
filmek is, mint a magyar Moszkva tér,
a bolgár Viktoria vagy a
Ceauşescu-éra végnapjairól egy kamaszlány szemszögéből tudósító román Hogyan éltem túl a világvégét. Leginkább
utóbbival rokonítható a kolozsvári születésű Szőcs Petra cannes-i
versenyprogramba is beválogatott rövidfilmje, A kivégzés, amely hasonlóan frappánsan, a gyermeki psziché
prizmáján átszűrve vonja közös nevezőre a személyest az ismert történelmi
eseményekkel. Az alaphangot a film felütése azonnal megadja: Orsi, a hófehér
hajú kislány a Ceauşescu-házaspár tévében látott kivégzéséről mesél meghökkentő
lelkesedéssel, majd később öccsével újra is játsszák az ikonikus jelenetsort, a
maguk szórakoztatására. Miközben körülöttük atomjaira hull a rendszer, saját,
biztonságos mikrovilágukat is a szétesés fenyegeti, állandóan veszekedő szüleik
ugyanis válni készülnek. Életkorából adódóan Orsi a politikai változásokból épp
oly keveset tud feldolgozni, mint az otthoniakból, a történelmi és a családi
trauma által kiváltott félelmek és szorongások azonban elválaszthatatlanul,
egymást erősítve kapcsolódnak össze a tudatában. Mindezt Szőcs nem a dialógok
segítségével nyomatékosítja – még a szülők konfliktusáról is csak elejtett
szavakból értesülünk –, helyette az arcokat és a képeket mesélteti. Méltatható
az improvizációt ösztönző színészvezetés vagy az elbeszélés példás tömörsége
is, de A kivégzés elsősorban azért
érdemel figyelmet, mert annyira filmszerű, amennyire csak lehetséges.
A KIVÉGZÉS – magyar, 2014.
Rendezte: Szőcs Petra. Írta: Nagy V. Gergő és Szőcs Petra. Kép: Csepeli
Eszter. Zene: Szőcs Márton.
Vágó: Dunai László, Szalai Dániel. Szereplők: Moldován Katalin (Orsi), Fosztó Tamás (Örsi), Dancsuly András (Tata), Dimány Áron (Apa), Péter Hilda (Anya). Gyártó: Merkelfilm
/ Katapultfilm. 14 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 442 átlag: 5.38 |
|
|
|
|