|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
DVDMásfélmillió lépés MagyarországonCzirják Pál
Magyar, 1979. Rendezte:
Rockenbauer Pál. Szereplők: Rockenbauer Pál, Sinkó László, Juhász Árpád,
Dercsényi Balázs. Forgalmazó: MTVA. 544 perc.
Mindig a nosztalgia érzése kerít hatalmába,
valahányszor újranézem a Másfélmillió
lépés Magyarországon egy-egy epizódját. Rockenbauer Pál tizennégy részes
természetjáró, ismeretterjesztő sorozata a hazai televíziózás egyik legjobb
periódusát képviseli. Azt a korszakot, amikor a tévéműsoroknak még nem pusztán
annyi volt a céljuk, hogy így-úgy eltöltsük az időt a készülék előtt.
Rockenbauer és lelkes túracsapata pedig még azt a – valljuk be, mai szemmel már
kissé utópisztikusnak tűnő – küldetést is felvállalta, hogy kifejezetten
mozgósítsa nézőit: hogy arra késztesse őket, tévénézés helyett inkább
induljanak útnak, barangolják be az ország tájait maguk is.
A vadregényes erdőkön,
gyönyörű réteken, eldugott falvakon keresztülvezető túra felvételeit nézve
persze nemcsak a tartalmas, valódi értékeket közvetítő műsorok iránt érezhetünk
nosztalgiát, hanem a turistamozgalom virágkora iránt is. A forgatócsoport
mindazt felkutatta és megmutatta, amiért érdemes volt végigjárni az országos
Kék-túra útvonalát. Kamerájuk rejtett építészeti, kultúrtörténeti és természeti
kincseket, kevesek által ismert műemlékeket, várromokat, apró templomokat,
ritka geológiai jelenségeket és növényfajokat, kihalófélben lévő mesterségeket
örökített meg. És nem utolsó sorban magát a túrázást is népszerűsítette.
Mindezt nagyon egyszerű, közvetlen formában tette, élményszerűen adva át egy
életforma szépségeit, örömeit és esetleges apró bosszúságait. Igaz, a sorozat
olyan időszakban született, amikor a túrázás egyébként is úgyszólván
tömegmozgalom volt: családok és baráti társaságok, iskolai osztályok, üzemi
kollektívák kerekedtek fel, hogy gyalogosan, hátizsákkal és sátorral
felszerelkezve járják az ország hegyeit-völgyeit.
Ezen a ponton ütközik ki
Rockenbauerék munkájának egy további aspektusa, amiért ugyancsak érdekes lehet
a mából újranézni az epizódokat: a sorozat a természeti és kultúrtörténeti
értékeken túl saját keletkezésének korszakát is önkéntelenül dokumentálta. A
hetvenes-nyolcvanas évek Magyarországának lenyomatát kapjuk a hétköznapi szokásoktól
a közérdekű kérdésekig. A falvak elnéptelenedése, a turistaházak állapota, az
erdőszéleken itt-ott felbukkanó szemét, a változó ízléssel felépített hétvégi
házak elburjánzása ugyanúgy előkerül, mint például a Dunakanyart érintő részek
során a tervezett Bős–Nagymarosi Vízlépcső vagy a Makovecz Imre által
megálmodott erdei iskola.
Már csak ezért is
érdemes lehet ismét nyomon követni a stáb egykori országjárását, amire a
sorozat újrakiadása jó lehetőséget nyújt. A Mokép által gondozott korábbi
megjelenés óta nem sok minden változott. Ezúttal is három lemezre oszlik a
sorozat; legfeljebb az előző verzión szereplő – egyébként már ott is inkább
csak jelképes – egyetlen extra maradt le. A kép- és a hangminőség elfogadható,
előbbi helyenként kifejezetten szépnek mondható. Tökéletesen megtisztított
képet vagy újrakevert hangsávot ne várjunk; de talán jobban is igazodik
emlékeinkhez a kópia, amely így hamisítatlan retrohangulatot biztosít.
Extrák: semmi.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 365 átlag: 5.23 |
|
|
|
|