|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
DVDBrazilCzirják Pál
Brazil – angol, 1985. Rendezte: Terry Gilliam. Szereplők: Jonathan Pryce, Kim Greist, Michael Palin, Robert De Niro. Forgalmazó: Wiamfilm. 137 perc. Van valami hátborzongatóan
bizarr abban, amikor közel harminc év távlatából nézzük vissza Terry Gilliam Brazilját. A nyolcvanas évek derekán
készült és szinte születése pillanatában kultikussá vált sci-fi ugyanis olyan
utópikus társadalom képét vetíti elénk, amelynek azóta mind több eleme látszik
megvalósulni. A munkájukat gépiesen végző, különféle képernyők, billentyűzetek
és telefonok között tengődő kishivatalnokok világa, az egymástól tökéletesen
elkülönülő kasztok megingathatatlan rendje, a mindenkire kiterjedő, totális megfigyelésen
és ellenőrzésen alapuló, terrortámadásoktól rettegő rendőrállam víziója zavarba
ejtően sok ismerős jegyet hordoz. Erre az alkotásra nagyon is tényszerűen illik
rá a más esetekben elkoptatottnak tűnő megállapítás: aktuálisabb, mint valaha.
Gilliam
filmjének zsenialitása azonban nem egyszerűen az orwelli ihletésű történetvilág
egyre erősödő időszerűségében rejlik, hanem abban a határtalan
ötletgazdagságban is, amellyel a rendező minden apró részletre odafigyelve
kerek egésszé tudta formálni pesszimista jövőlátomását. A szorongatóan szűk
terek labirintusa, a retro és futurisztikus karakterjegyeket ügyesen vegyítő
látványvilág, a kissé monomániás, mindazonáltal igen intenzív zenehasználat, a
mindenütt visszaköszönő jelmondatok és szlogenek áradata, az abszurd
szituációkat halmozó dramaturgia egyaránt hozzájárul a kibontakozó univerzum
páratlan szuggesztivitásához. Nem kétséges tehát, hogy a Brazil alapmű – akár a rendező, akár a műfaj rajongói számára.
A
film szerencsére jelentőségéhez méltó formában került korongra. Kifogástalan
kép- és hangminőségben tekinthető meg, az angol hangsáv mellett akár magyar
szinkronnal is. Ez utóbbi ráadásul klasszikus, igényes munka – Forgács Gábor,
Végh Péter vagy Xantus Barbara például igazán jó választásnak bizonyult.
Extrák:
a legtartalmasabb talán az a félórás, egykorú dokumentumfilm a forgatásról,
amelyben Gilliam mellett megszólalnak a fontosabb szerepeket alakító színészek
vagy Tom Stoppard, aki a forgatókönyv egyik társírójaként működött közre. De
találunk még a lemezen különálló interjúkat a jelmeztervezésről és a
filmzenéről, továbbá alternatív befejezést, eredeti mozielőzetest, képgalériát.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 402 átlag: 5.49 |
|
|
|
|