|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
MoziBelle és SébastienParádi Orsolya
Belle et Sébastien – francia, 2013. Rendezte: Nicholas Vanier. Írta: Cécile Aubrey regényéből Fabien Suarez és Juliette Sales. Kép: Eric Guichard. Szereplők: Felix Bossuet (Sébastian), Tchéky Karyo (Césra), Margaux Chatelier (Angélina), Dimitri Storoge (Guillaume). Gyártó: Radar Films / Epithète Films. Forgalmazó: MTVA. Szinkronizált. 95 perc.
A magányos hegyi kutya és az árva kisfiú
barátságáról szóló regényével világhírűvé vált francia írónőről, Cécile
Aubry-ról kevesen tudják, hogy huszonéves színésznőként olyan filmekben
szerepelt, mint Clouzot Arany Oroszlán-díjas Manonja, vagy azt, hogy együtt játszott Orson Wellesszel és Tyrone
Powerrel is (The Black Rose). Az
éppen szárba szökkenő hollywoodi karriert a marrakesi pasa fiával kötött titkos
házassága törte derékba, ám kreatív energiáit szerencsére átcsatornázta
gyerekkönyvek és forgatókönyvek írásába. Filmvászonra kívánkozó életének
2010-ben tüdőrák vetett véget. Főművéből a hatvanas években tévésorozat készült
saját rendezésében, majd a nyolcvanas években a japánok rukkoltak elő a maguk
anime-adaptációjával.
A hazai moziváltozat
elkészítésére Nicolas Vanier vállalkozott, akit Az utolsó prémvadász és a Farkasbarátság
című sikerfilmjei predesztináltak erre a munkára. Hó, vadállatok, hegyek és egy
klasszikus történet – a dramatizált természetfilm sikere borítékolható, még úgy
is, hogy az eredeti forgatókönyvet alaposan átírták. A főszál – Sébastien, az
árva cigányfiúcska és Belle, a hegyen felbukkanó, rossz hírű kutya barátsága –
mellett hangsúlyt kapott a történelmi kontextus a náci megszállókkal. A kis
francia hegyi közösséget viszont alig néhány karakterre csupaszították, így a
pletykás vagy gonoszkodó falusi archetípusok szelíd, összetartó ellenállókká
vedlettek át. Egyedül a kisfiút örökbe fogadó „nagyapa”, a piás César karaktere
hordoz magában ellentmondásos vonásokat. Tchéky Karyo jutalomjátéka drámai magasságba
emeli az egyébként valódi családi élményként élvezhető filmet.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 480 átlag: 5.52 |
|
|
|
|