|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
MoziCsókok és gólokCsiger Ádám
La gran familia española – spanyol, 2013. Rendezte és írta: Daniel Sánchez Arévalo. Kép: Juan Carlos Gómez. Zene: Josh Rouse. Szereplők: Verónica Echegui (Cris), Antonio de la Torre (Adán), Quim Gutiérrez (Caleb), Patrick Criado (Efraín). Gyártó: Atípica Films / Mod Producciones / Anena 3 Films. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 100 perc.
Daniel Sánchez Arévalo negyedik
nagyjátékfilmjét a Hét menyasszony hét
fivérnek nyitó és záró képsorai foglalják keretbe. Előző mozija, a Laza esküvő három unokatestvér, a Csókok és gólok öt fivér története,
akiket apjuk kedvenc filmje után (abc sorrendben, bibliai nevekre) keresztelt
el. Az író-rendező nem csak színészeket hoz vissza korábbi filmjeiből,
bonyodalmakat is: a legifjabb fivér gyerekkori szerelmét készül feleségül venni
a 2010-es labdarúgó világbajnokság döntője napján, az elidegenedett nagycsalád
újraegyesülése viszont titkokról és hazugságokról rántja le a leplet.
A Csókok és gólok úgy viszonyul a megidézett ó-hollywoodi
klasszikushoz, ahogy a Játszd újra, Sam!
a Casablancához. A családfő az
álomgyári musical mintájára képzelte el a família jövőjét, ehelyett ő és fiai
hasonló karakter-ívet járnak be, mint a direktor korábbi mozijainak hősei.
Felnőtté válásukkal csalódnak gyerekkori ideáljaikban és ideáikban (szerelem,
házasság, család), de a zord valóságba való beletörődés helyett végül mégis
megvalósítják álmaikat, a maguk tökéletlen, kisszerű, hamis módján. Minderre a
posztmodern zsánerfilm (elő)története is rímel: az idealista, eszképista
klasszicizmust felváltó kiábrándult, realista modernizmus után auteur-ök
önironikus vígjáték-parafrázisok formájában játsszák újra kedvenc
klasszikusaikat. A rendező szerzőisége ebbe az irányba tart: első két filmje, a
Sötétkékmajdnemfekete és a Kövéren szép az élet elsősorban drámák,
csak aztán komédiák, viszont tarantinós romkommal folytatta (Laza esküvő). A fősodor bevételére tett
erőfeszítésében viszont ezúttal túllő a célon. Előző filmjével Almodóvar és
Amenábar előtt tisztelgett, most a spanyol válogatott előtt hajt fejet; a
szappanoperás, melodrámai premissza a nők, a sportfilmes szál a focirajongók és
a spanyol nagyközönség bevonzását szolgálja.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 504 átlag: 5.38 |
|
|
|
|