|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
MoziCsinibabákForgács Nóra Kinga
Cupcakes – izraeli, 2013. Rendezte és írta: Eytan Fox. Kép: Arad Sawat. Zene: Haim Frank Ilfman. Szereplők: Dana Ivgy (Dana), Ofer Shechter (Ofer), Efrat Dor (Efrat), Yael Bar-Zohar (Yael), Keren Berger (Keren). Gyártó: Chic Films / Bananot. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 90 perc.
A Csinibabák egy jószomszédokból
megalapuló popformáció meséje, akik az Universong dalversenyen mérettetik meg
magukat Izrael színeiben, miközben a banda minden egyes tagja esetében valami
más, személyes probléma megoldása az igazi tét. Az alaphelyzet nem túl eredeti.
A film hatalmas erőssége azonban, hogy már-már pimaszul „laza”. A felszabadult
alkotói hozzáállás áthatja az ábrázolás módját éppúgy, ahogyan a bemutatott
karaktereket és problémákat is. A tarka szomszédságban találhatunk rendszeresen
női ruhákba bújó, óvodapedagógusként dolgozó meleg srácot, konzervatív papa
által pályára állított friss diplomás huszonévest, leszbikus dalszerző
énekesnőt, egomán családanyát, ex-fehérneműmodellt és elhivatott bloggert
egyaránt. Nem a másság fogalmazódik meg konfliktusforrásként, ezen rég túl van
a film. A szűkre szabott karakterrajzok hiteles, szerethető, és a
kiscsapatba-társadalomba egyaránt integrált figurákat láttatnak, akiknek
megvannak a saját gondjaik, legyen szó a közös élet dinamikájának kérdéseiről
egy meleg, leszbikus vagy hetero kapcsolatban, vagy a saját magukkal szemben
megfogalmazott elvárásokról, a boldogság és boldogulás kérdéseiről különböző
életszakaszokban. A média, a politika vagy a konzervatív hagyomány is személyes
viszonyokra adaptálva nyer megbocsátó kritikát, nyertesként hozva ki a játékból
az egyéniséget, eredetiséget és a szeretet összefonó erejét.
A filmnyelv hasonlóan
tarka, mégis öntudatos. A zenés betétek a posztmodern musical-léttel
kacérkodnak, az új hullámos európai modernizmus is kap egy mosolyra késztető
gesztust, a hollywoodias happy end-kényszer pedig remekül összebékül a helyzet-
és helyszínspecifikus öniróniával, a realitás talajáról elrugaszkodó mesélőkedv
a blogbejegyzések nyújtotta reflektív kommentárral. Így lesz filmünk minden
túlhabzása ellenére őszinte, tanulságaiban megfontolandó és szórakoztató.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 528 átlag: 5.56 |
|
|
|
|