|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
DVDLimonádé JoePápai Zsolt
Limonádovy Joe aneb Konská opera – csehszlovák, 1964. Rendezte: Oldrich Lipsky. Szereplők: Karel Fiala, Rudolf Deyl, Olga Schoberová. Forgalmazó: MOKÉP. 98 perc.
A szocialista Magyarország filmforgalmazási
és mozibemutatási szisztémájának sajátossága, hogy gyakran egy nagy múltú műfaj
paródiája hamarabb jutott el a közönséghez, mint a veretes klasszikusai. Amikor
a Vámpírok báljával találkozott a
publikum, a horrorműfaj darabjait nem ismerte; Az oroszlán ugrani készül, a Révész György által jegyzett James
Bond-paródia úgy került a mozikba a hatvanas évek végén, hogy az akcióthriller
zsáneréről és a Bond-filmekről a magyar nézők mit sem tudtak; A keresztapa másik arca olasz
gengszterkomédia honi bemutatója 1975-ben hét évvel előzte meg Coppola korszakfordító
munkájának budapesti premierjét.
A westernműfaj sem
kerülte el a sorsát. Amikor bemutatták nálunk Oldrich Lipsky western-persziflázsát,
a Limonádé Joe-t, a korabeli publikum
a célkeresztbe helyezett zsánerről alig tudott valamit, ugyanis annak
klasszikusai nem juthattak be az országba, még az olyan nagyágyúk munkái sem,
mint John Ford vagy Anthony Mann. A Limonádé
Joe ily módon torzította a közönség műfajtudatát: sokak szemében nem csak
egyes műfaji paneleket, hanem a Vadnyugat mítoszát, sőt általában a tömegfilmek
mesélés-logikáját egészében tette nevetségessé.
Mindazonáltal a Limonádé Joe máig a KGST-kultfilmek
egyik legbecsesebbike – csak Magyarországon kétmillió (!) néző váltott jegyet a
hatvanas évek derekán –, amely fél évszázaddal elkészülte után is őrzi a báját.
A „Kolaloka limonádé” nemes lelkű ügynöke és a whiskyt terjesztő becstelen
vigéc között kitörő küzdelmet elbeszélő filmet westernparódiának szokás
nevezni, pedig legalább annyira – ha nem jobban – kötődik a cseh mozi
hagyományaihoz, mint az amerikai vadnyugati filmek legendáriumához. A Limonádé Joe „zenés szerzői
westernburleszk”, melyben Mack Sennett slapstickjei és a B-kategóriás Roy
Rogers-opuszok világa találkozik Karel Zeman munkáinak, valamint az újhullám
prominens darabjainak a szemléletével. A slapstick hatása a felgyorsított
csetepatékban, a Roy Rogers-westerneké pedig a musicalszekvenciákban evidens
(ráadásul a címszerepet adó Karel Fiala fizimiskája is Rogerset idézi),
ugyanakkor Zeman inspirációját az időszakosan az avantgárddal kokettáló
előadásmód és a fantasztikus elemek beemelése jelzi, míg az újhullámot a film
groteszk szemlélete idézi. Ez az izgalmas keverék annak idején nem csak
honfitársainkat, hanem néhány nyitottabb szívű és szemű amerikait is
megszólított. A Limonádé Joe a
hatvanas években az Oscar küszöbéig jutott (a fáma szerint az utolsó körben
esett ki a legjobb külföldi film díjára nominált alkotások köréből), Henry
Fondát pedig szabályosan megbabonázta a Karlovy Vary-i fesztiválon.
Extrák: Nincsenek.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1109 átlag: 5.52 |
|
|
|
|