KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
   1995/december
1895–1995
• Lukácsy Sándor: Mindennapi káprázataink
• Horváth György: Álmomban Keaton A Generális helyszínén
• Molnár Gál Péter: Arany-film Honi kezdetek
NŐ-IDOLOK
• Molnár Gál Péter: Szőkék előnyben Hősnő-tipológia

• Popper Péter: Százéves fiatalok A film és a pszichoanalízis
• Ardai Zoltán: Örök erdő Álomsúly
• Bikácsy Gergely: „Sivatagi tizenhármak” Vissza a filmművészetbe
• Kelecsényi László: „Sivatagi tizenhármak” Vissza a filmművészetbe
• Jancsó Miklós: Száz év magány
• Szilágyi Ákos: Mi a mozi most? Gutenberg printere

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Szürke, Merci

Csillag Márton

Kusturica és Almodóvar találkoztak a jugoszláv tengerparton és megbeszélték, hogy közösen forgatnak egy filmet. Lesz benne punk-rock zene hatalmas hang- és hajfesték-szórókkal, fegyveres keménylegények és lágy drogok, szerelem és halál, igazság és módszer. Tervükből nem lett semmi, mert közben kitört a délszláv háború, így a kitalált hősök kénytelenek voltak végleges forgatókönyv nélkül nekivágni a Nagy Rendezők által hézagosan kijelölt útnak. Suzana (Aleksandra Balmazovic) rendhagyó belgrádi lány: egy fekete zeneipari szakmunkástól vár gyereket, de összeszólalkozik katonatiszt apjával, ezért úgy dönt, a magzatelhajtásig hátralévő két hétben Dubrovnikban piheni ki magát. Fel is veszi az útszélen stoppoló lányt egy színvak bosnyák kamionsofőr, aki egy piros (szerinte szürke) Mercedes teherkocsi volánjánál ül. Ratko (Srdjan Todorovic) három évet ült sorozatos kamionlopásokért, éppen most szabadult a börtönből, és nem is sejti, micsoda kalamajkába sodorhatja őt a bolondos Suzana. Hőseink misztikus-realista utazása színes-érzelgős road-movie háború és béke, gyűlölet és szerelem, valamint Szerbia és Horvátország határán – a megismerés és megértés színesen illusztrált tankönyvi példája. A forgatókönyvíróként már egy évtizede aktív Srdjan Koljevic első rendezése kompakt kis darab, a történet felvezetésében prezentált metaforikus leszámolást Scorsese és Tarantino is megirigyelné, a színészvezetéssel sincsenek gondok (főleg ami a sofőrt illeti), csak éppen a történet szövete zsúfoltabb egy matyó hímzésnél. Történelem- és létösszegző vígjátékot készíteni hálás és fontos feladat, csak a stílusidézetekkel kell csínján bánni – hiszen valószínűleg Kusturica és Almodóvar is összeveszett volna a huszadik oldal után.

 

Szürke, Merci

Sivi kamion crvene boje – szerb-montenegrói–német–szlovén, színes, feliratos, 2004. Rendezte és írta: Srdjan Koljevic. Kép: Goran Volarevic. Szereplők: Srjdan Todorovic (Ratko), Dragan Bjelogrlic (Svabo), Aleksandra Balmazovic (Suzana), Bogdan Diklic (Pop). Gyártó: Komuna – E-Motion – Thoke Moebius. Forgalmazó: Szimpla Film. Feliratos. 95 perc.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2005/04 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8208