KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
   1995/december
1895–1995
• Lukácsy Sándor: Mindennapi káprázataink
• Horváth György: Álmomban Keaton A Generális helyszínén
• Molnár Gál Péter: Arany-film Honi kezdetek
NŐ-IDOLOK
• Molnár Gál Péter: Szőkék előnyben Hősnő-tipológia

• Popper Péter: Százéves fiatalok A film és a pszichoanalízis
• Ardai Zoltán: Örök erdő Álomsúly
• Bikácsy Gergely: „Sivatagi tizenhármak” Vissza a filmművészetbe
• Kelecsényi László: „Sivatagi tizenhármak” Vissza a filmművészetbe
• Jancsó Miklós: Száz év magány
• Szilágyi Ákos: Mi a mozi most? Gutenberg printere

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Két kopper

Alföldi Nóra

Cop Out – amerikai, 2010. Rendezte: Kevin Smith. Szereplők: Bruce Willis, Tracy Morgan, Adam Brody. Forgalmazó: ProVideo. 107 perc.

 

Kevin Smith életműve idestova nagykorúvá érik, a hobbit-küllemű kult-direktor azonban nem annyira vizuális kifinomultságáról, sokkal inkább sziporkázó párbeszédeiről, szerethető lúzer karaktereiről híres. Nullbüdzsés, pop-referenciáktól hemzsegő filmjeinek eszköztelensége és minimalizmusa jobbára bájos amatőrizmus, semmint tudatos művészi koncepció; épp ezért volt tévedés a producerek részéről, hogy stúdiódebüt gyanánt iparosmunkát bíztak rá.

Papíron persze minden máshogy fest, a Két kopper forgatókönyve elméletben valóban Smith-ért ordít, hiszen egy klasszikus, régi vágású buddy movie, melyben a mufurc Bruce Willis és anyósülésének állandó tartozéka, a nagypofájú afroamerikai Tracy Morgan rutinos zsarukként New York fémkerítéses körzeteiben üldözik a gonosz latinokat. A cselekmény legalább annyira színes, mint az említett környék etnikai összetétele, a szerteágazó–összeérő szálak elvileg biztosítanák a nézőbarát izgalmakat, mindez azonban a hagyományok szoros, de közben reflektálatlan követése miatt csaknem desztillálódik. Smith részéről – lévén igazi mozibuzi – szolid tisztelgés lenne ez a nyolcvanas években hőskorát élő 48 óra- és Halálos fegyver-szériák által fémjelzett bűnügyi filmtípus felé, de jobbára azokra az elemekre koncentrál, melyek miatt anno e szubzsáner kihalásra ítéltetett. Tracy Morgan ripacskodása Eddie Murphy rossz napjait idézi, látványelem gyanánt paródiába illő pisztolypárbajok és rossz viccnek ható lassított felvételek dúsítják az eseményeket, miközben a body-count bátortalanul gyér, a cselekmény pedig elmállik, mint műbőrkabát a napon. A Két kopper forgatókönyvét nem Smith jegyzi, a Smith touch tehát hiányzik. Néha a legnagyobb lúzerek is hibázhatnak.

Extrák: Kimaradt jelenetek, magyar felirattal.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/08 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10252