KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
   1995/november
KRÓNIKA
• Létay Vera: Zsugán István
MULTIMÉDIA
• Hirsch Tibor: Randevú a kompjuterrel Az interaktív játék
• Kömlődi Ferenc: A káoszlakó Techno, trance, ambient…
• Almási Miklós: Stúdiót veszek
MAGYAR MŰHELY
• Simó György: Közönségfilm, az új avantgárd Beszélgetés Kern Andrással és Koltai Róberttel

• Nánay Bence: Apró gesztusok mozija Derek Jarman másik arca
1895–1995
• Antal István: Száz év alternatív Oberhausen
• Bori Erzsébet: Egy évszázad egy évben
KÖNYV
• Kőniger Miklós: Csillaghullás Lexikonok a jubileumra
• Györffy Miklós: Mi (volt) a film? André Bazin tanulmánykötetéről

• Bakács Tibor Settenkedő: Ecce Homo Jaroslav Papoušek
TELEVÍZÓ
• Spiró György: Képtelenség Égi manna
KRITIKA
• Lukácsy Sándor: Magyar mumpsz A brooklyni testvér
• Déri Zsolt: Lélekmentő perverziók Keserű méz
• Csejdy András: A tukmák Shop-Stop
LÁTTUK MÉG
• Bori Erzsébet: Apám életére
• Takács Ferenc: Apollo 13
• Turcsányi Sándor: Nell, a remetelány
• Takács Ferenc: Neruda postása
• Barna György: Játssz a túlélésért
• Tamás Amaryllis: Zero Patience
• Schubert Gusztáv: A hálózat csapdájában
• Harmat György: Dolores Claiborne

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

8mm

Mátyás Péter

 

Az Összeomlás, Az ügyfél és a két utolsó a Batman-film jegyzi Joel Schumacher rendezői útját. Andrew Kevin Walker pedig a népszerű Hetedik forgatókönyvírója. Kettejük találkozása ígéretes thriller lehetőségét hordozta magában. A jónevű magándetektív (Nicolas Cage) szakmai karrierje csúcsán fontos megbízást kap. Egy milliomos hölgy elhunyt férje hagyatékában talált nyolc milliméteres filmtekercséről kell kiderítenie, hogy igaz vagy hamis eseményeket ábrázol. A felvételeken szexuálisan perverz körülmények között ismeretlen, fiatal lányt ölnek meg. Ez egy úgynevezett „snuff film”, a pornó műfajnak az a szadista irányzata, ahol embereket élőben kínoznak vagy gyilkolnak meg. Hősünk a nyomozás során egyre mélyebbre merül az illegális pornóipar pokoli bugyraiba, a brutális történések megváltoztatják jellemét. Fokozatosan az eltűnt leány megszállottja lesz, a magas tiszteletdíj helyett immár könnyfakasztó érzelmek és zavaros gondolatok vezérlik tetteit. A 8 mm készítői saját csapdájukba estek. Nem szorítkoztak kizárólag az akciójelenetekre, hanem morális kérdéseket is feszegetnek. Az eredmény szánalmas közhelyek gyűjteménye a megfoghatatlan gonoszról vagy a gyilkolást szentesítő bosszúról. Az alkotók felzabálták saját erőtartalékaikat is. A Hetedikből ismert képlet, a hétköznapi ember, az átlagos karakter ütköztetése a gonosszal ezúttal erőtlen lett. Az Összeomlás játékos elemekkel átszőtt, társadalommal szembeni bosszúhadjáratának tétje volt, itt viszont nyomozónk ámokfutása magánügy marad. A film legjobb részletei azok, amikor az író-rendező páros kénytelen engedni a műfaj szabályainak. Az eltűnt leány utáni kutatás a pornográfia kulisszái mögött izgalmas és érdekfeszítő. Ám a thriller és a pornóvilág összekapcsolása nem újdonság. Brian De Palma remeke, az Alibi test és David Lynch Lost Highway – Útvesztőben című munkája ezt magasabb művészi fokon már megvalósították.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1999/05 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4468