KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
   1995/október
KRÓNIKA
• Pintér Judit: Nanni Loy (1925-1995)
MAGYAR FILM
• Peternák Miklós: A titán és a szirén Bódy Gábor: Írások a hagyatékból
• Bódy Gábor: A titán és a szirén Írások a hagyatékból
• Peternák Miklós: A film nem avul Beszélgetés Bódy Gáborral
MAGYAR MŰHELY
• Jeles András: Életképek a hátországból Egy film előmunkálatai
• Zsugán István: A hetedik szoba Mészáros Márta új filmjéről

• Bikácsy Gergely: Vízbemerengők, avagy Pirandello levelei Olasz film, anno zero
• Csantavéri Júlia: Szegények mozija Beszélgetés Marco Ferrerivel
• Kozma György: Delírium filmens Leos Carax
1895–1995
• Molnár Gál Péter: A hallgatag bohóc Jacques Tati

• Barna György: Magyar pornó Videopiac
TELEVÍZÓ
• Spiró György: Ebek harmincadján Égi manna
KRITIKA
• Fáber András: Például Proust Ébredés
• Bori Erzsébet: A másik játszik Segítség, csaló!
LÁTTUK MÉG
• Hegyi Gyula: Férfiak mélyrepülésben
• Déri Zsolt: Passion Fish
• Harmat György: Kongó
• Báron György: Waterworld
• Takács Ferenc: Az első lovag
• Barotányi Zoltán: Eszelős szerelem
• Barna György: A Lény
• Tamás Amaryllis: A rettenthetetlen
• Hungler Tímea: Az utolsó esély

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Grindhouse

Jack Starlett: Verseny az ördöggel

Kovács Marcell

Race with the Devil, 1975

 

Nem bíztak semmit a véletlenre a Verseny az ördöggel dörzsölt alkotói, a hetvenes évek elejének divatos mozikliséiből kevertek vagány B-filmes koktélt. Jack Starlett rendező a hatásos műfaji katyvaszokhoz való hozzáértését már bizonyította a motoros bandás filmet a vietnámi háborús mozival párosító Vesztesekkel, a sztorit pedig a hatvanas-hetvenes évek amerikai gagyimozijának két meghatározó alakja, a szexi westernben, a szexi bosszúfilmben és szexi haláltáboros moziban egyaránt járatos Lee Frost–Wes Bishop-páros szolgáltatta.

A Verseny az ördöggel pikáns élvezetekkel ugyan nem szolgál (a bevételapasztó korhatásos besorolás elkerülése érdekében még az egyetlen alkalommal felvillanó meztelen női ágyék képét is gondosan elmaszatolták), de ügyesen keveri az okkult horrort és a vidéki paranoiafilmet az akkoriban mindenható roadmovie-val. Egyszerre nyomasztó és feszülten izgalmas mozi, szerepel benne riasztó sátánista áldozati szertartás és démoni tekintetével fenyegető benzinkutas éppúgy, mint mikrosütőből támadó mérgeskígyó és persze sok-sok autós üldözés.

A film különleges zamatát a két főszereplő személye adja. Peter Fonda, a Szelíd motorosok sztárja és Warren Oates, aki a Kétsávos országútban öregedő gyorsulási versenyzőként sportkocsit hajtott, most egy otromba lakóautóval száguldanak megvadult üldözőik elől. Feleségükkel az oldalukon a jól megérdemelt pihenés reményében indulnak a hegyekbe a minden kényelemmel felszerelt kempingautóval, de amikor egyik este véletlenül tanúi lesznek a helyi szekta feketemiséjének, az ártalmatlan kirándulás élethalálharccá változik, és bárhova menekülnek, mindenhol a szekta elvakult szolgáiba ütköznek. A Verseny az ördöggel olyan, mintha a Száguldás a semmibe, a Rosemary gyermeke és a Gyilkos túra összegyúrt kivonata lenne, szigorúan a szövegelős részek nélkül. Kiváló akciófilm, és ha kell, még a hetvenes években dolgos családfenntartóvá lett egykori lázadóknak szóló magvas üzenet is kihámozható belőle: feladtátok az elveiteket, nem menekültök!


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2007/09 28. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9678