KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
   1995/október
KRÓNIKA
• Pintér Judit: Nanni Loy (1925-1995)
MAGYAR FILM
• Peternák Miklós: A titán és a szirén Bódy Gábor: Írások a hagyatékból
• Bódy Gábor: A titán és a szirén Írások a hagyatékból
• Peternák Miklós: A film nem avul Beszélgetés Bódy Gáborral
MAGYAR MŰHELY
• Jeles András: Életképek a hátországból Egy film előmunkálatai
• Zsugán István: A hetedik szoba Mészáros Márta új filmjéről

• Bikácsy Gergely: Vízbemerengők, avagy Pirandello levelei Olasz film, anno zero
• Csantavéri Júlia: Szegények mozija Beszélgetés Marco Ferrerivel
• Kozma György: Delírium filmens Leos Carax
1895–1995
• Molnár Gál Péter: A hallgatag bohóc Jacques Tati

• Barna György: Magyar pornó Videopiac
TELEVÍZÓ
• Spiró György: Ebek harmincadján Égi manna
KRITIKA
• Fáber András: Például Proust Ébredés
• Bori Erzsébet: A másik játszik Segítség, csaló!
LÁTTUK MÉG
• Hegyi Gyula: Férfiak mélyrepülésben
• Déri Zsolt: Passion Fish
• Harmat György: Kongó
• Báron György: Waterworld
• Takács Ferenc: Az első lovag
• Barotányi Zoltán: Eszelős szerelem
• Barna György: A Lény
• Tamás Amaryllis: A rettenthetetlen
• Hungler Tímea: Az utolsó esély

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Shortbus

Csillag Márton

Shortbus – amerikai, 2006, Rendezte: John Cameron Mitchell. Szereplők: Sook-Yin Lee, Paul Dawson, Lindsay Beamish, PJ DeBoy. Forgalmazó: Budapest Film. 101 perc.

 

Cannes-ban feltűnést keltett, Magyarországon azonban csak egyetlen moziba jutott el az utóbbi évtizedek legokosabb szexfilmje, és egyben legmeztelenebb művészfilmje – pontosabban annak DVD-korongja. Legalább olyan mélységben kellene boncolgatnunk a magyar filmforgalmazási rendszer felépítését, mint amilyen kendőzetlen őszinteséggel a Shortbus író-rendezője hősei testi és lelki szerelmi életét vizsgálja, hogy megértsük, miért nem készült hazánkban 35 milliméteres kópia ebből a tengerentúli független műremekből, melynek címe egy kóbor lelkeknek és éhes testnyílásoknak fenntartott New York-i klubra utal.

John Cameron Mitchell 2001-ben a saját színműve alapján filmre írt Hedwig and the Angry Inch rendezésével és főszerepével szerzett magának nevet amerikai underground filmes körökben. A kelet-berlini transzszexuális rockénekesnő szerepében tündöklő alkotó nem hagyott kétséget afelől, hogy számára művészet és politika elválaszthatatlan egymástól, a szeptember 11. utáni népi sokk azonban a jelek szerint tágította érdeklődési körét: a Shortbus nemcsak politikai okokkal magyarázza a hatvannyolcas remény hiányát és az emberközeli művészet pincékbe szorulását, de a párkapcsolatok, a szex, a szerelem és a szeretet működését és egyáltalán azok létezését vizsgálja, hogy teljes képet kapjon egy látszólag elveszett nemzedékről.

A Shortbus hősei legalább olyan furcsa szerzetek, mint a Szex és New York negyvenes babái, csakhogy ők csinálják is a szexet, nem csak beszélnek róla. Meleg és „hideg” párokat ismerünk meg szerelmi helyzetekben, de ellentétben a szexfilmekkel, itt nem bamba automatizmusokat látunk, hanem élcekkel és igazságokkal kísért testi szerelmet és lelki útkeresést, és ami a legfontosabb: okot a reményre.

Extrák: előzetes.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/01 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9220