KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
   1994/szeptember
• Kovács András Bálint: Variációk a Gonoszra Holocaust és tömegkultúra
• Forgács Éva: Ellopta-e Spielberg Auschwitzot? Európa és Amerika
LÁTTUK MÉG
• Mikola Gyöngyi: Fortinbras, a szövetséges A Jó és a Rossz

• Bakács Tibor Settenkedő: Kísérleti boldogság Paramicha
• Csáky M. Caliban: Van Beszélgetés Szederkényi Júliával
FORGATÓKÖNYV
• Bereményi Géza: Levedia Részletek egy készülő film forgatókönyvéből

• Tőkei Ferenc: Játék a sárkánnyal
CYBERVILÁG
• György Péter: Szép új világkép Virtuális valóság
• Bakács Tibor Settenkedő: Melyikünk Rosencrantz? Virtuális valóság
KÖNYV
• Palotai János: Mit ér a filmtörténet, ha magyar? Gyertyán Ervin kötetéről
CD-ROM
• Kovács András Bálint: Lexikon vagy játék? Cinemania
TÖMEGFILM
• Király Jenő: A férfi – mint majom – panaszai King Kong-tanulmányok (2.)
KRITIKA
• Hirsch Tibor: Jófilm Ábel a rengetegben
• Ardai Zoltán: A legenda oda Örökifjú és Tsa
• Kovács András Bálint: Pani Veronika és Mademoiselle Véronique Veronika kettős élete
LÁTTUK MÉG
• Turcsányi Sándor: A Flinstone-család
• Reményi József Tamás: Prizzi’s Honor
• Harmat György: Rejtélyes manhattani haláleset
• Barotányi Zoltán: A kis Buddha
• Tamás Amaryllis: A holló
• Fáber András: Végzetes ösztön – Az elemi komédia
• Mockler János: Mesterfogás
• Mockler János: Rapa Nui
• Bíró Péter: A zűr bajjal jár

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

A jogdoktor

Benke Attila

Roman J. Israel, Esq. – amerikai, 2017. Írta és rendezte: Dan Gilroy. Szereplők: Denzel Washington, Colin Farrell, Carmen Ejogo. Forgalmazó: Sony. 122 perc.

 

Ügyvédekről és jogi procedúrákról filmet készíteni nem feltétlenül hálás feladat, hiszen a tárgyalás sem mindig látványos, de a pert megelőző anyaggyűjtés végképp nem fotogén folyamat. Hogy mozgóképen is szinte tapintható legyen a drámai feszültség, ahhoz érdekes karakterek vagy izgalmas ügyek kellenek, mint az aktuális, mindenkit érdeklő társadalmi problémákra reflektáló 12 dühös ember, a Ne bántsátok a feketerigót!, a Legbelső félelem, a hazai dokumentumfilm, az Ítélet Magyarországon vagy a tavalyelőtti HBO-minisorozat, az Aznap éjjel esetében. A remek neonoir, az Éjjeli féreg aljas riporterhőse után Dan Gilroy is egy különc ügyvédfigurával foglalkozott a Golden Globe-ra és Oscarra jelölt A jogdoktorban, mely színvonalában ugyan kissé elmarad az előző filmtől, de számos okból – mindenekelőtt a főszereplője miatt – ez is izgalmas alkotás.

A jogdoktor hőse az idősödő idealista ügyvéd, egykori polgárjogi aktivista, Roman J. Israel, aki Los Angelesben dolgozik egy kis cégnél partnerével, Williammel. Miután a gyakorlatias William meghal, a teoretikus beállítottságú Roman képtelen tovább vinni a vállalkozást, új munkát kell találnia. A karrierista George ajánlatot is tesz neki, azonban ahhoz, hogy helyt álljon nagyobb és népszerűbb munkahelyén, Romannek le kell számolnia romantikus eszméivel. A betagozódáshoz vezető út azonban fájdalmas az elvhű férfi számára, ezért több súlyos hibát is elkövet, melyek megpecsételik sorsát.

Dan Gilroy új filmje a Denzel Washington által remekül eljátszott főhős izgalmas belső konfliktusai miatt érdemel figyelmet. A jogdoktor nemcsak a tudomány és a gyakorlat közti feszültséget mutatja be hitelesen, hanem a társadalmi–politikai rendszer reformjának problémáira is ráirányítja a figyelmet a címszereplő és Maya, az önkéntes polgárjogi aktivista kapcsolatán keresztül. Roman tökéletes ellentéte az Éjjeli féreg gumigerincű antihősének, minthogy makacsul kitart elvei mellett, melyek szerint a világ jobbá tehető a jogtudomány elitista dogmáival. Azonban a férfi ezzel a rögeszmés konzervativizmusával egyfelől elijeszti magától a lázadó fiatalokat, másfelől bajba sodorja vele ügyfeleit is. Jóllehet, amennyiben Roman feladja nézeteit, elveszíti egyéniségét, nem tud többé tükörbe nézni. Ezt a dilemmát remekül ábrázolja Dan Gilroy, így sajnálatos, hogy a film utolsó harmadában nem tud mit kezdeni a karakter addig megtett útjával, a lezárás hirtelen és hiteltelen. Ettől persze még A jogdoktor többet érdemel, mint az elmarasztaló külföldi kritikákból kitetszik, mivel hibái ellenére a kortárs drámának álcázott propagandafilmekhez képest komplex mű, nem egyszerűsíti le tárgyalt problémáit a manapság egyre kínosabb politikai korrektség jegyében.

Extrák: Kisfilm Denzel Washington és Colin Farrell karakteréről, kimaradt jelenetek, werkfilm.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2018/07 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13724