KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
   1994/július
KRÓNIKA
• Keresztury Dezső: Egy költő-filmes – Gyöngyössy Imre emlékére –
• N. N.: Lohr Ferenc
MÉDIA
• Szilágyi Ákos: Orosz médiatáj, magyar ecsettel
• Várkonyi Tibor: A látványosság-állam Politikusok a képernyőn
CYBERVILÁG
• Almási Miklós: A néző belép a képbe Digitalizált tévémozi
ANIMÁCIÓ
• Reisenbüchler Sándor: Norsteinről jut eszembe A rajzfilm Mozartja
• Antal István: Változatok sötét húrra ©vankmajer csodaországa

• Dániel Ferenc: Ki alkalmas a megváltásra? Viridiana
• Bikácsy Gergely: El Rey
FESZTIVÁL
• Hegyi Gyula: A kivonulás szomorúsága Portugál filmhét
• Báron György: Fényírók Mediawave

• Hirsch Tibor: Másmozi A Másképp Alapítvány a Cirko-Gejzírről
• Kovács András Bálint: Megnyitó-töredékek egy kisebbségi mozihoz
• Hirsch Tibor: Megnyitó-töredékek egy kisebbségi mozihoz
• Bakács Tibor Settenkedő: A nyúl nem is létezik Amatőrfilm
• Lányi András: Megnyitó-töredékek egy kisebbségi mozihoz
MÉDIA
• Kozma Gy. Uri: A reklám helye Reklám

• Bárdos Judit: Az olasz kapcsolat Római beszélgetés Giacomo Gambettivel
KRITIKA
• Turcsányi Sándor: Adios, companiero! Távol és mégis közel
• Turcsányi Sándor: Sissy Guitar Néha a csajok is úgy vannak vele
LÁTTUK MÉG
• Hirsch Tibor: A hajsza
• Kovács András Bálint: Végzet
• Mockler János: Ments meg, mert ölnöm kell!
• Tamás Amaryllis: A szomszéd nője mindig zöldebb
• Ardai Zoltán: Lángoló jég
• Kuczogi Szilvia: Tőrbe csalva
• Fáber András: Angie
• Tamás Amaryllis: Ruby Cairo

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Wasp Network: Ellenállók

Kovács Patrik

Wasp Network – francia-spanyol, 2019. Rendezte és írta: Olivier Assayas. Kép: Yorick Le Saux és Denis Lenoir. Zene: Eduardo Cruz. Szereplők: Edgar Ramirez (González), Penélope Cruz (Olga), Wagner Moura (Roque), Ana de Armas (Ana), Gael Garcia Bernal (Gerardo). Gyártó: RT Features / Nostromo Pictures / CG Cinema. Forgalmazó: Big Bang Media. Szinkronizált. 123 perc.

 

Néhány éve Olivier Assayas ámulatba ejtő munkája, a Sils Maria felhői a színészlét gyötrelmes poklába kalauzoló történet nemesen konzervatív kivitelezésével és meditatív hangvételével az európai művészfilm dicső napjait idézte. A sokat próbált direktor ezúttal egészen más arcát mutatja: a Wasp Network – Az ellenállók történelmi thriller, mégpedig az enigmatikus fajtából. Nehéz lenne ugyanis megmondani, mi az aktualitása napjainkban egy, a nézőt a kilencvenes évek Kubájába repítő kémfilmnek. A Wasp Network a hidegháború romjain haldokló szigetországban, egész pontosan Havannában veszi kezdetét, hőse pedig a pilótaként dolgozó González, aki meglovasít egy kisgépet, és meg sem áll a napfényes Floridáig. A férfi hőn szeretett családját is hátrahagyja annak érdekében, hogy csatlakozhasson ahhoz az Amerikában működő kémhálózathoz, mely a Castro-ellenes kubai emigránscsoportok terrorakcióinak meghiúsítására törekedett.

A kilencvenes évek hajnalán – a Szovjetunió összeomlását követően – sokakat fűtött a forradalmi Kuba bukásának reménye, és a napfényes Miami valóban a kommunista államhatalom esküdt ellenségeinek tűzfészke volt. Assayas disszidens hősei szintúgy hús-vér „szabadságharcosok”, akiknek a brazil Fernando Morais állított emléket A hidegháború utolsó katonái című könyvében. A Wasp Network nagyrészt Morais művére támaszkodik, s az alapanyag kétségkívül ígéretes, a rendező azonban nem képes felnőni a feladathoz. Építkezése ügyetlen, ráadásul mindenféle tudatosságot nélkülöz: nem csupán a történet különböző aspektusainak (a kémsors fonákságától a magánéleti drámákig) súlyozása jelent számára nehézséget, de a Wasp Network el is vész a történelmi események hömpölygő árjában. A holtponton csupán a kifogástalan színészi alakítások lendítik át olykor e szikár iparos munkát, ám ez édeskevés a boldogsághoz. Assayas sokszínű filmográfiája ezúttal gyengébb darabbal bővült.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/04 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14514