KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
   1993/november
KRÓNIKA
• N. N.: Odeon
• Kovács András Bálint: Christian Metz halálára
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: Filmművészet, nulla év Velence
• Bikácsy Gergely: Az előretolt fényőrség Godard, a félkegyelmű
MAGYAR MŰHELY
• Dániel Ferenc: Aranykor és utóélet A hatvanas évek mozija
• Gaál István: Gazdag pillanatok Részletek egy portréfilmből
• Ozsda Erika: A kis vakond Forgatási riport – képregény
• Kozma György: És mi van, ha mégis erkölcsromboló a mozi? Hamlet és Magenheim

• Gelencsér Gábor: Iskolamozi Beszélgetés Lányi Andrással
KÖNYV
• Kelemen Sándor: Peternák Miklós: Új képfajtákról

• Báron György: Hideg fej, hideg szív, játékos test Ismeretlen ismerősök: Atom Egoyan
1895–1995
• Molnár Gál Péter: Sursum corda A túrkevei angol báró
KRITIKA
• Balassa Péter: Szépen, nyugodtan, egyszerűen Senkiföldje
• Ardai Zoltán: Kifosztott szemfényvesztők A turné
• Turcsányi Sándor: Sózzuk meg a farkát! Live Show
• Hegyi Gyula: Kínai vízum Őszi hold
LÁTTUK MÉG
• Koltai Ágnes: A cementkert
• Báron György: Az örömváros
• Hirsch Tibor: A cég
• Turcsányi Sándor: Gyilkos nap
• Barotányi Zoltán: Felelősségünk teljes tudatában
• Mockler János: Tina
• Tamás Amaryllis: Nyomul a 8. Dimenzió!
• Bíró Péter: Úton hazafelé
• Harmat György: Sliver

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Krónika

Képtávíró

N. N.

 

David Lynch mint fotográfus, festő és szobrász már régóta közismert. A Cannes-i fesztiválon trombitásként is bemutatkozott, de hogy gitárfenomén volna, erről most hallunk először. Október 15-én jelenik meg az első Lynch-album. A „gépek, a tűz, a füst, az elektromosság ihlette” Blue Bob társszerzője John Neff, zeneszerző, hangszerelő, Lynch hangmérnöke. Az album tizenkét szerzeményéhez rövidfilmeket is forgattak: az elsőn (Thank You, Judge) Naomi Watts, a másodikon (911. Blue Bob) Laura Elena Harring szerepel. Ezzel párhuzamosan a Mulholland Drive DVD-je is elkészült: extrái között a legizgalmasabb: Lynch tíz kulcsa a film rejtélyeihez.

 

*

 

Kubrick soha meg nem valósult filmtervei közül alighanem a Napóleon hiánya a legfájdalmasabb. A rendező igazi Bonaparte-szakértővé képezve magát, harminc éven át gyűjtötte az erőt, hogy belevágjon a hatalmas vállalkozásba. Terve nem lesz teljes egészében az enyészeté: jövő év elején Christine Kubrick a hatalmas jegyzetapparátus szemelvényeivel kiegészítve megjelenteti a film forgatókönyvét.

 

*

 

Mira Nair indiai rendező és a Gosford Park forgatókönyvírója, Julian Fellowes Thackeray-adaptációra készül: a Hiúság vására forgatása ősz végén kezdődik Londonban, Becky Sharp szerepében az eddig főként súlytalan tinifilmekben szereplő Reese Witherspoonnal. Ugyancsak meglepő színészválasztással dicsekedhet a 2003 elején elkészülő Jules Verne-feldolgozás, a Nyolcvan nap alatt a Föld körül: a főszereplő Jackie Chan egy kínai ékszertolvajt alakít, aki a híres londoni gentleman oldalán utazza körül a földgolyót.

 

*

 

A brit Sight and Sound 1952 óta ötödször, idén is feltette a kérdést a világ számos rendezőjének és kritikusának a filmtörténeti toplistát illetően. Az élen nagy fölénnyel az Aranypolgár végzett, akárcsak az utóbbi három alkalommal, mögötte az összesített listán a Szédülés és a Keresztapa következik. Rendezőként a legtöbb szavazatot Welles és Hitchcock mellet Fellini kapta, ám csupán Stanley Kubrick és Kurosawa került fel több filmmel a két élmezőnybe (Dr. Strangelove és 2001. Űrodisszeia, illetve A hét szamuráj és A vihar kapujában). Némafilm csupán a kritikusoknál került az első tízbe (a Patyomkin páncélos és a Virradat a megosztott 7. helyen). Buñuel, Pasolini, Bresson, Tarkovszkij vagy Antonioni neve – meglepő módon – egyik listán sem szerepel, Godard és Bergman csupán a Legjobb Rendezők közt ért el helyezést.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2002/10 02. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2696