KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
   1992/december
KRÓNIKA
• Zalán Vince: Rolf Richter

• Kovács András Bálint: Tarkovszkij szellemi útja Két világ között: a persona
• Eörsi István: Időm Gombrowicz-csal Naplórészletek
RETROSPEKTÍV
• Molnár Gál Péter: Halálraítált viccek Jiddis filmek
TELEVÍZÓ
• Tillmann József A.: Kimondhatatlan, amint eltűnik vagy megmutatkozik Köz(bülső)játék

• Báron György: Az amatőrizmus diszkrét bája Negyedszázad független magyar filmjei
• Bakács Tibor Settenkedő: Jövőgyűjtés Intermediális Tanszék
CYBERVILÁG
• Schubert Gusztáv: A barbár jövő Ezredvégi fantázia
KRITIKA
• Koltai Ágnes: Helsinki az egész világ Bohémélet
• Schubert Gusztáv: Kis kombinátorok A nagy postarablás
LÁTTUK MÉG
• Glauziusz Tamás: Téli mese
• Báron György: Benzin, étel, szállás
• Koltai Ágnes: A navigátor
• Turcsányi Sándor: Micsoda csapat!
• Sneé Péter: Szűnj meg, Fred!
• Turcsányi Sándor: Fortress
• Sárközi Dezső: Bumeráng

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

25 km/h - Féktelen száguldás

Baski Sándor

25 km/h – német, 2018. Rendezte: Markus Goller. Írta: Oliver Ziegenbalg. Kép: Frank Griebe. Zene: Andrej Melita és Peter Holm. Szereplők: Lars Eidinger (Christian), Bjarne Madel (Georg), Sandra Hüller (Tanja), Franka Potente (Ute), Alexandra Maria Lara (Ingrid). Gyártó: Pictures in a Frame. Forgalmazó: ADS Service. Feliratos. 116 perc.

 

Az alapszintű forgatókönyvírói kurzusokon Oliver Ziegenbalg könyve ideális vizsgamunka lenne: a tananyagot a karakterépítéstől a párbeszédeken át a dramaturgiai ív felrajzolásáig mintaszerűen mondja fel – és közben nincs egyetlen olyan eleme sem, amellyel ne találkozhattunk volna korábban. Adott a két, egymástól gyökeresen különböző főszereplő (az ácsként dolgozó, visszahúzódó Georg születése óta ugyanott él, testvére agilis, világjáró üzletember), a cselekményt beindító, sorsfordítónak bizonyuló esemény (a fivérek apjuk temetésén találkoznak újra évtizedes kihagyás után), és a road movie kibeszéletlen konfliktusok feloldására (is) alkalmas kalandnarratívája (gyerekkori tervüket beteljesítve a két negyvenes férfi mopeden akarja átszelni Németországot a Fekete-erdőtől a Balti-tengerig).

Filmográfiája alapján Markus Goller rendező inkább tekinthető biztos kezű dramedy-iparosnak, mint szerzői rendezőnek, de közben feltűnően ragaszkodik kedvenc témáihoz. Túl azon, hogy szereti a furcsa párosokat, az apahiány és az apakeresés több filmjének is központi témája (Barátság!, Szimpli), és van, ahol a 25 km/h-hoz hasonlóan az apává válástól való félelem az egyik leküzdendő akadály (Frau Ella). A vígjáték-szituációk halmozása mellett a lélekemelés is a cél – a szereplők ezekből a történetekből természetesen jobb emberekként kerülnek ki, és Féktelen száguldás is ugyanezen a jól bejáratott ösvényen halad. Georg és Christian kalandtúrájának talán csak egyetlen, nem szokványos eleme van, mégpedig az, hogy szereplői idősebbek a műfajban megszokottnál, így a kapunyitási és az életközepi válsággal egyszerre kell megküzdeniük.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/08 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14187