KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
   1992/november
KRÓNIKA
• Székely Gabriella: Könnyű-e filmrendezőnek lenni? Juris Podnieks halálára

• Reményi József Tamás: Ali én vagyok Fassbinder és más hazaárulók
• Bikácsy Gergely: Az utolsó ember Németorszag kilenc (új) nulla
FESZTIVÁL
• Koltai Ágnes: Orlando féltestvérei Velence
• N. N.: A 49. Velencei Fesztivál díjai
TELEVÍZÓ
• Turcsányi Sándor: Bohdalová térde Evald Schorm

• Gelencsér Gábor: A történelmi film vége Markéta Lazarová
MAGYAR FILM
• Székely Gabriella: Videópalack Beszélgetés Hanák Gáborral
• Sipos Júlia: Kié a csőd? Beszélgetés stúdióvezetőkkel

• Timár Péter: Katarzis vasalás közben Mondino, a klipkirály
KRITIKA
• Báron György: Másnap Goldberg-variációk
• Zoltai Dénes: Zeneórák haladóknak Minden reggel
• Almási Miklós: Hollywoodi kövületek A játékos
LÁTTUK MÉG
• Koltai Ágnes: Apám dicsősége; anyám kastélya
• Turcsányi Sándor: Egyedülálló nő megosztaná...
• Bíró Péter: Mint a tűz
• Székely Gabriella: Paris Trout
• Sneé Péter: Fiúk (Boys)
• Schubert Gusztáv: Medicine Man
• Argejó Éva: Jöttem, láttam, beköltöztem
• Tamás Amaryllis: Isten veled, király

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Példátlan példaképek

Tosoki Gyula

Role Models – amerikai, 2008. Rendezte: David Wain. Szereplők: Paul Rudd, Sean William Scott, Christopher Mintz-Plasse. Forgalmazó: Select Video. 97 perc.

 

A hollywoodi film korántsem annyira életidegen, mint amennyire sokan tartják, az Egyesült Államokban ugyanis a hétköznapok világa – ha tetszik: a valóság – gyakran filmszerű. És ha már filmszerű, akkor a lehető leghülyébb kalandok eshetnek meg benne, például előfordulhat, hogy két, főállásban energiaitalt reklámozó nímand problémás gyermekek pszichológusaként Középföldéért fakardozik lovagi jelmezben és az egykori Kiss zenekar tagjainak maszkjában, miközben disznó vicceket pufogtat, és az igaz szerelemről ábrándozik.

A Példátlan példaképekben a legostobább hollywoodi klisék az élet részévé válnak, azaz a valóság elkezdi utánozni a mozit – amely viszont a filmszerű valóságot majmolja. A történet és a kivitelezés a Rocksulit, a Tenencious D-t vagy a Hé, haver, hol a kocsim?-at egyaránt idézi, magyarán nem több szimpla, együgyű mesénél, mégis van húzása. Becses kacat, vonzó bóvli, olyan, mint a Kiss zenéje volt a hetvenes években.

Számos pillanata a legjobb Apatow-produkciókat karcolja; az Apatow-hatást nem csak a sajátos humor, hanem az egyik lúzert adó Paul Rudd személye indukálja, de a keményvonalas kortárs amerikai vígjátékok világát idézi a Superbadből érkezett Christopher Mintz-Plasse is. A Példátlan példaképeket lehet ugyan rugdosni azért, mert a sikerültebb gegek erejét ordenáré poénok sora gyengíti, no meg lehet bántani a gyermeteg és álnaiv fordulatai miatt is, de azért mégis csak színtiszta mulatságot nyújt.

Extrák: Kimaradt- és alternatív jelenetek; bakiparádé; werkfilm; audiókommentár a rendezővel. Mindez magyar felirattal.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/09 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9931