KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
   1992/november
KRÓNIKA
• Székely Gabriella: Könnyű-e filmrendezőnek lenni? Juris Podnieks halálára

• Reményi József Tamás: Ali én vagyok Fassbinder és más hazaárulók
• Bikácsy Gergely: Az utolsó ember Németorszag kilenc (új) nulla
FESZTIVÁL
• Koltai Ágnes: Orlando féltestvérei Velence
• N. N.: A 49. Velencei Fesztivál díjai
TELEVÍZÓ
• Turcsányi Sándor: Bohdalová térde Evald Schorm

• Gelencsér Gábor: A történelmi film vége Markéta Lazarová
MAGYAR FILM
• Székely Gabriella: Videópalack Beszélgetés Hanák Gáborral
• Sipos Júlia: Kié a csőd? Beszélgetés stúdióvezetőkkel

• Timár Péter: Katarzis vasalás közben Mondino, a klipkirály
KRITIKA
• Báron György: Másnap Goldberg-variációk
• Zoltai Dénes: Zeneórák haladóknak Minden reggel
• Almási Miklós: Hollywoodi kövületek A játékos
LÁTTUK MÉG
• Koltai Ágnes: Apám dicsősége; anyám kastélya
• Turcsányi Sándor: Egyedülálló nő megosztaná...
• Bíró Péter: Mint a tűz
• Székely Gabriella: Paris Trout
• Sneé Péter: Fiúk (Boys)
• Schubert Gusztáv: Medicine Man
• Argejó Éva: Jöttem, láttam, beköltöztem
• Tamás Amaryllis: Isten veled, király

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Kis hal

Tosoki Gyula

Little Fish – ausztrál, 2005. Rendezte: Rowan Woods. Szereplők: Cate Blanchett, Sam Neill, Hugo Weaving, Dustin Nguyen. Forgalmazó: Warner Home Video. 114 perc.

 

Az ausztrál művészfilmes színtér egyik reménysége a lét árnyékos oldalainak feltérképezésére esküdött Rowan Woods rendező, akinek a Fiúk című munkáját követő második mozija Sidney hírhedt külvárosába, a jelentős vietnami populációja miatt Little Saigonnak becézett és a heroinisták Paradicsomaként ismert Cabramattába kalauzol. A hősök az elviselhetetlenül könnyű lét rabjai, kiugrott és a szer szorításából szökni képtelen, szerencsétlen és még szerencsétlenebb emberek. A középpontban az anyagtól való megszabadulása után nagy reményekkel új életet kezdő, idővel néhány illúzióval szegényebb és néhány vaskos tapasztalattal gazdagabb harmincas Tracy áll, Woods az ő kapcsolatait bemutatva vázol képet az ausztrál anyagosok mikromiliőjéről.

Bár olykor közhelyekbe is belefut, egészében véve izgalmas a mozija. Egyfelől hozza a kortárs művészfilmektől elvárható kötelezőket (mélydrámai színészi játék, elliptikus szerkesztés, minden ízében kigondolt, stilizált képi világ), másfelől műfaji elemeket is beemel: a Tracy egyik patronáltjaként feltűnő, lecsúszott rögbicsillagnak Sidney drogbárójával folytatott homoerotikus viszonyát taglaló epizódok melodrámai színezetűek, a főszereplőnőt megvezető alakok konspirációs technikáinak bemutatása pedig a thriller felé tereli a filmet.

Az Ausztrál Filmintézet részéről 13 díjra jelölt Kis hal nagy erénye az A-ligás (Hollywodban is jegyzett nevekből álló) színészgárda minőségi teljesítménye, továbbá a markáns vizuális megoldások. A kábult zöldekkel, temetői kékekkel és macskajajos sárgákkal megfestett világ képei jó időre beleégnek a néző agyába.

 

Extrák: interjúmorzsák a rendezővel, a forgatókönyvíróval és néhány színésszel; előzetes.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2006/08 62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8711