KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
   1992/október
KRÓNIKA
• N. N.: A Fiatal Magyar Film Fóruma

• Földényi F. László: Német szenvedés Európa
• Bikácsy Gergely: A képzelet éjszakái Duras filmen
FEDERICO FELLINI
• Tordai Zádor: L’augusto Fellini Örökmozi
VIZUÁLIS ERŐSZAK
• Wisinger István: Lángvörös hús Erőszakhullám Hollywoodban
KRITIKA
• Ardai Zoltán: A sütemény halála Video blues
• Báron György: Költő, tájban, mellékalakokkal Arizonapló
KÖNYV
• Koltai Ágnes: Érzelmek kisiskolája Doris Dörrie kisregényei
• Hegyi Gyula: Az ő nemzedékük Kovács István a lengyel filmről
FESZTIVÁL
• Lágler Péter: Endo és Nano Linz: Ars Electronica ’92
LÁTTUK MÉG
• Székely Gabriella: Ördög vigye
• Koltai Ágnes: Zombi ésa szellemvasút
• Békés Pál: Dermesztő szenvedélyek
• Takács Ferenc: A végső megoldás: Halál 3
• Sárközi Dezső: Wayne világa
• Tamás Amaryllis: Gyűlölöm a színészeket
• Barotányi Zoltán: Tökéletes katona
• Nagy Gergely: Sült, zöld paradicsom
• Sárközi Dezső: Férfias játékok

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Könyv

Itt forgott – Főszerepben Budapest

A világhírű duplőr

Kovács Gellért

Szeretetteljes kézikönyv a Budapesten készített, nemzetközi filmes produkciókról.

Az Itt forgott – Főszerepben Budapest főszereplője valóban Budapest. A város, amely a rendszerváltás előtt alkalmanként, azóta viszont igen sokszor fogadott be külföldi forgatócsoportokat, de önmagát csak elszomorítóan kevésszer alakíthatta. E megállapítás bizony annyira igaz, hogy az ember szinte már kerülni szeretné, ha a témáról ír – ám ez a közhely most aligha mellőzhető. Legalábbis, ha mozirajongóként lapozunk bele ebbe az építészeti csodákat és különlegességeket korrekt képekkel illusztráló, jópofa rajzokkal és ikonokkal tagolt és továbbdíszített, szórakoztató információkkal teli munkába. A mozgóképes körökben otthonosan mozgó, budapesti filmes túrákat szervező Basa Balázs és a többek között az Ittforgott-blog szerzőjeként számon tartott, történész-jogász, szintén többszörös stábtag Názer Ádám egy bekezdésig se tagadja: könyvükkel Budapestnek kívánnak további reklámot csinálni. Azért, hogy még többen jöjjenek ide filmet forgatni, vagy kicsit más nézőpontból is körülnézni. Esetleg azért, hogy a magyarok is másképpen lássák fővárosuk jellegzetes helyszíneit. Viszont, hiába a rengeteg színes adalék, a hat fejezetre bontott Itt forgott akkor tud igazán érdekes lenni, ha elfogadjuk, hogy Budapest nemzetközi filmes karrierje bizony csak komoly kompromisszumokkal nevezhető igazán izgalmasnak. Már ami a filmográfiáját illeti.

Gondoljunk csak bele: ha a külföldi példákat vesszük, s úgy sétálunk, teszem azt New York-ban, Londonban vagy Rómában, hogy hónunk alatt a vonatkozó városról szóló, ehhez hasonló kiadványt szorongatjuk, nem arra keresünk példákat, hogy az épp előttünk álló, gyönyörű építmény vajon melyik filmben látható – hanem nagyon is konkrét moziélményeink helyszíneire szeretnénk rátalálni. A padra, amin Woody Allen és Diane Keaton üldögélt a Manhattanben; a könyvesboltra, amelybe besétált Julia Roberts a Sztárom a páromban, s ott Hugh Grant fogadta őt – vagy azt a pontot, ahol Audrey Hepburn és Gregory Peck motorra pattant Római vakációjuk során.

Természetesen arról nem tehetnek a szerzők, hogyan is tehetnének róla, hogy Budapest a legtöbb nemzetközi filmben például Moszkvát, Berlint, Párizst alakítja. Mint ahogy azért sem felelősek, hiszen emiatt valószínűleg leginkább a sors okolható, hogy a legtöbb nálunk forgatott alkotás nem igazán jelentős film. (Ironikus módon persze kivételt képeznek ez alól Szabó István koprodukciós rendezései, például a Mephisto és a Napfény íze, melyekkel sokat foglalkozik a könyv.) Így sajnos a végeredményt ismerve nem érzünk különösebb izgalmat, amikor a legtöbb filmcímmel találkozunk a kötetben. Basa és Názer tudja ezt, ezért a helyszínek adottsági mellett a sztárok kedvenc budapesti törzshelyeinek említésével és szakmai kulisszatitkokkal teszik érdekessé az egyes bekezdéseket – a filmek szinopszisait alig ismertetik. Érthető, elvégre azzal akartak foglalkozni, ami valóban nagy szám: hogy nálunk rúgta a bőrt Sylvester Stallone és Pelé; Vörös zsaruként keménykedett Schwarzenegger; kémkedett Eddie Murphy, Brad Pitt, Robert Redford és még sokan mások, sőt, az is eléggé különleges, hogy Spielberg Budapesten találta meg szinte egész Európát – Bruce Willis óriási dugókat okozó, epikus akciózásairól már nem is beszélve. Büszkék is minderre az Itt forgott készítői, s ha néhol túl is fényesítik a budapesti csillagözönt (például amikor egy nagy 007-es logót tördelnek az egyik oldalra, pedig ők is leírják, hogy James Bond-kaland sose forgott nálunk, hanem másik filmben, Az adósságban dolgozott itt a Casino Royale és A Quantum csendje egyik mellékszereplője, Jesper Christensen), ki tudja, tán még ahhoz is kedvet tudnak csinálni, hogy a könyv elolvasása után városnéző szemmel nézzük újra a sorra vett filmeket. Hiszen Budapest annyira csodás, hogy még erre is rá tud venni minket. Na de igazán kiérdemelte már azt is, hogy remekművekben, nagy sikerekben találja meg a reflektor!

 

Akadémiai Kiadó, 2014.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/01 51-51. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12050