KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
   1992/szeptember
KRÓNIKA
• N. N.: Théo Angelopoulosz Budapesten
• N. N.: A Cahiers filmjei
TÖMEGFILM
• Király Jenő: Erotikus ideálok Superman

• Bikácsy Gergely: Éjszakák belsőben Carax, Pialat
• Gaál István: A bizonytalanság dramaturgja Antonioni
• Kovács András Bálint: Az ajtót nem kell kinyitni Beszélgetés Jancsó Miklóssal
ANIMÁCIÓ
• Zalán Vince: Miért játszik velünk? Beszélgetés Jankovics Marcellel
• Dániel Ferenc: Az angyali követés filmje
• Haris László: Az angyali követés filmje
• Orosz István: Az angyali követés filmje
MAGYAR FILM
• Forgács Éva: Jarmusch szelleme kereket oldott Film és képzőművészet
KRITIKA
• Turcsányi Sándor: Szigonyország üzen Roncsfilm
LÁTTUK MÉG
• Békés Pál: Bugsy
• Koltai Ágnes: Atlantisz
• Székely Gabriella: A hegyen túl
• Sárközi Dezső: Halálforgás
• Sneé Péter: Holtomiglan-holtodiglan
• Turcsányi Sándor: Vinny, az 1 ügyű
TELEVÍZÓ
• Hegyi Gyula: Nézni vagy nem nézni Vallási műsorok

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Krónika

Nyilatkozat

Perjés Géza

A Magyar Történelmi Film Alapítvány – hozzáértésüket már bizonyított – filmművészekből és történészekből álló kuratóriuma megdöbbenéssel értesült arról, hogy az 1995. évi költségvetés tervezete az Alapítvány pénzügyi támogatásának nem pusztán csökkentését, hanem teljes megvonását irányozta elő.

Értetlenül állunk a kulturális kormányzatnak az Alapítványt gyakorlatilag elhalásra ítélő döntése előtt. Elhatározását ugyanis két indokkal kívánja magyarázni. Az egyik szerint a Magyar Mozgókép Alapítvány mellett a Magyar Történelmi Film Alapítvány támogatása a többcsatornájú film-finanszírozás meghagyása lenne, ami „az adófizetők pénzének elpocsékolásához vezetne”. Ez az okfejtés akkor sem állná meg a helyét, ha másik csatorna kapná meg a Magyar Történelmi Film Alapítványra fordítandó támogatás összegét is. Erről azonban szó sincs. A kulturális kormányzás másik érve: „nem tisztviselők dolga” eldönteni, hogy a minisztérium milyen mértékben támogassa éppen a történelmi filmeket, ezért nem tudja és nem is akarja „megcímkézni a történelmi filmek kategóriáját”. E tetszetősnek tűnő érvelés azonban sántít: az ilyen típusú filmek, ha velük kapcsolatban nem érvényesül pozitív megkülönböztetés, várhatóan kiszorulnak a filmgyártásból, de legalábbis annak perifériájára kerülnek.

A Magyar Történelmi Film Alapítvány évek óta nyilvános pályázat kiírásával, gondos előkészítő munkával, demokratikus döntésekkel tette lehetővé értékes, főleg a magyar nemzeti múlt és közelmúlt történéseiből táplálkozó dokumentum- és játékfilm tervek és alkotások megszületését.

A kulturális kormányzás döntése annál is inkább érthetetlen, mivel 1994. november 28-án az Országgyűlés Kulturális Bizottsága is az Alapítvány támogatása mellett foglalt állást. Ez a döntés tehát erkölcsileg elfogadhatatlan, ugyanakkor gazdaságilag is káros, mivel a filmek egész sora marad befejezetlen, így nem mutathatják meg értékeiket.

A Magyar Történelmi Film Alapítvány Kuratóriumának tagjai tiltakoznak az Alapítványt ért diszkrimináció ellen, és bíznak benne, hogy a magyar történeti tudat fejlesztését gátló és a filmművészet érdekeit is mélyen sértő döntés még megváltoztatható.

 

Budapest, 1994. december 15.

 

A Magyar Történelmi Film Alapítvány Kuratóriuma nevében

Perjés Géza a kuratórium elnöke


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1995/02 03. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=1020