KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
   1992/július
KRÓNIKA
• N. N.: César Budapesten
AFRO-AMERIKAI FILM
• Kovács András Bálint: Fekete ügv Amerika külsőben
AMERIKAI FÜGGETLENEK
• Takács Ferenc: Christopher Marlowe és a manierista filmkép II. Edward

• Csáky M. Caliban: Az eltörhetetlen pálca Greenaway, Jarman, Prospero
FORGATÓKÖNYV
• Bereményi Géza: A turné Részletek egy forgatókönyvből
RETROSPEKTÍV
• Molnár Gál Péter: A parvenü katona A filmszínész Stroheim
TELEVÍZÓ
• Dániel Ferenc: A pojáca bütykös lábai Totò a magyar tévében
KÖNYV
• Báron György: Párizs ege alatt Bikácsy Gergely: Bolond Pierrot moziba megy
FESZTIVÁL
• Báron György: Hitler Goebbeisszel frizbizik Mediawave, Győr
LÁTTUK MÉG
• Hegyi Gyula: Elemi ösztön
• Békés Pál: Szabad préda
• Turcsányi Sándor: Alvajárók
• Sárközi Dezső: Állj, vagy lő a mamám!
• Turcsányi Sándor: Freddy halála (Az utolsó rémálom)
• Hajnal Csilla: Szombat esti frász
• Koltai Ágnes: Gáláns dámák

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Behálózva

Huber Zoltán

Closed Circuit – brit, 2013. Rendezte: John Crowley. Írta: Steven Knight. Kép: Adriano Goldman. zene: Joby Talbot. Szereplők: Eric Bana (Martin), Rebecca Hall (Claudia), Ciarán Hinds (Devlin), Julia Stiles (Joanna), Riz Ahmed (Nazrul). Gyártó: Focus Features / Working Title Films. Forgalmazó:JIL Kft. Szinkronizált. 96 perc.

A megvilágító erejű leleplezések és a szimpla üldözési mánia között rendkívül vékony a határvonal. Az arctalan hatalom túlkapásairól fantáziáló összeesküvés-elméletek apró igazságmagokból és reális problémákból növekednek, ám a legtöbb esetben messze elrugaszkodnak a valóság és a józan ész törvényszerűségeitől. Az angol Behálózva a terrorizmus elleni harc és a jogállamiság kényszerű súrlódásait, a nemzetbiztonsági szervek piszkos üzelmeit szeretné feltárni, néhány unalomig ismert, erősen hatásvadász klisé felemlegetésénél mégsem jut sokkal távolabb.

Két fajsúlyos drámával és egy komplex krimivel a háta mögött John Crowley könnyed rutinnal teremt tetszetősen hideg atmoszférát, a cselekményt is szépen szövögeti, az ambiciózus forgatókönyv azonban számos sebből vérzik. Londonban bomba robban, a elkövetőt elfogják, ám a védelmére kirendelt két ügyvéd a nyomozás során sötét titkokra bukkan. A mindenható, céljai érdekében bármire hajlandó szervezet számunkra érthetetlen okból már csak akkor tör a gyanúsított életére és kezdi üldözni hőseinket, mikor feltárták a bizonyítékokat és összerakták az ijesztő képet.

A kormányzat a biztonságunkra hivatkozva nyirbálja alkotmányos jogainkat, ami ellen a demokrácia sem jelent többé védelmet. A film e kijelentése ma már kissé közhelyesnek számít, az alaptétel bizonyítása mégis kimondottan érdekes lehetne. Az alkotók sajnos adósok maradnak a hatalmi mechanizmusok bemutatásával, a dramaturgiai következetlenségek és logikai bakugrások automatikusan hiteltelenítik a felsorakoztatott érveket. A kiszámítható fordulatok, az unalmas figurák, illetve a védők közé erőltetett szerelmi szál ráadásul a szórakozásunkat is megakadályozza. Egy jó konspirációs thriller a rendszer hibáit tárja fel, egy elhibázott darab csak önmagáról rántja le a leplet. A Behálózva ez utóbbiak közé tartozik.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/01 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11629