KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1991/augusztus
KRÓNIKA
• N. N.: Elhunyt Lino Brocka
• Koltai Ágnes: Európai audiovizuális közösség Eureka Audiovisual
FESZTIVÁL
• Létay Vera: A nagy európai fal Cannes
• N. N.: A cannes-i fesztivál díjai Cannes

• Báron György: Hamlet képregényt olvas Aki Kaurismäki filmjei
• N. N.: Aki Kaurismäki filmjei
• Bikácsy Gergely: Bálrendezők Menekülés a „Szabadság” moziból
TÖMEGFILM
• Turcsányi Sándor: A Sólyom nyomában Német demokratikus indiánfilmek
• Szilágyi Ákos: A fejorvosnál Az Emlékmás, mint korunk hőse
TELEVÍZÓ
• Simándi Júlia: Capitaly Televízió és filmgyár magánkézben
KRITIKA
• Székely Gabriella: Leltáron kívül Félálom
LÁTTUK MÉG
• Koltai Ágnes: Hiúságok máglyája
• Ardai Zoltán: Darkman
• Hegyi Gyula: New Jack City
• Sneé Péter: Fogd a nőt és fuss!
• Tamás Amaryllis: Boszorkányok
• Zsenits Györgyi: Ragadozó Los Angelesben
HÁTTÉR
• Kézdi-Kovács Zsolt: Eurimages

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Behálózva

Huber Zoltán

Closed Circuit – brit, 2013. Rendezte: John Crowley. Írta: Steven Knight. Kép: Adriano Goldman. zene: Joby Talbot. Szereplők: Eric Bana (Martin), Rebecca Hall (Claudia), Ciarán Hinds (Devlin), Julia Stiles (Joanna), Riz Ahmed (Nazrul). Gyártó: Focus Features / Working Title Films. Forgalmazó:JIL Kft. Szinkronizált. 96 perc.

A megvilágító erejű leleplezések és a szimpla üldözési mánia között rendkívül vékony a határvonal. Az arctalan hatalom túlkapásairól fantáziáló összeesküvés-elméletek apró igazságmagokból és reális problémákból növekednek, ám a legtöbb esetben messze elrugaszkodnak a valóság és a józan ész törvényszerűségeitől. Az angol Behálózva a terrorizmus elleni harc és a jogállamiság kényszerű súrlódásait, a nemzetbiztonsági szervek piszkos üzelmeit szeretné feltárni, néhány unalomig ismert, erősen hatásvadász klisé felemlegetésénél mégsem jut sokkal távolabb.

Két fajsúlyos drámával és egy komplex krimivel a háta mögött John Crowley könnyed rutinnal teremt tetszetősen hideg atmoszférát, a cselekményt is szépen szövögeti, az ambiciózus forgatókönyv azonban számos sebből vérzik. Londonban bomba robban, a elkövetőt elfogják, ám a védelmére kirendelt két ügyvéd a nyomozás során sötét titkokra bukkan. A mindenható, céljai érdekében bármire hajlandó szervezet számunkra érthetetlen okból már csak akkor tör a gyanúsított életére és kezdi üldözni hőseinket, mikor feltárták a bizonyítékokat és összerakták az ijesztő képet.

A kormányzat a biztonságunkra hivatkozva nyirbálja alkotmányos jogainkat, ami ellen a demokrácia sem jelent többé védelmet. A film e kijelentése ma már kissé közhelyesnek számít, az alaptétel bizonyítása mégis kimondottan érdekes lehetne. Az alkotók sajnos adósok maradnak a hatalmi mechanizmusok bemutatásával, a dramaturgiai következetlenségek és logikai bakugrások automatikusan hiteltelenítik a felsorakoztatott érveket. A kiszámítható fordulatok, az unalmas figurák, illetve a védők közé erőltetett szerelmi szál ráadásul a szórakozásunkat is megakadályozza. Egy jó konspirációs thriller a rendszer hibáit tárja fel, egy elhibázott darab csak önmagáról rántja le a leplet. A Behálózva ez utóbbiak közé tartozik.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/01 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11629