KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1991/augusztus
KRÓNIKA
• N. N.: Elhunyt Lino Brocka
• Koltai Ágnes: Európai audiovizuális közösség Eureka Audiovisual
FESZTIVÁL
• Létay Vera: A nagy európai fal Cannes
• N. N.: A cannes-i fesztivál díjai Cannes

• Báron György: Hamlet képregényt olvas Aki Kaurismäki filmjei
• N. N.: Aki Kaurismäki filmjei
• Bikácsy Gergely: Bálrendezők Menekülés a „Szabadság” moziból
TÖMEGFILM
• Turcsányi Sándor: A Sólyom nyomában Német demokratikus indiánfilmek
• Szilágyi Ákos: A fejorvosnál Az Emlékmás, mint korunk hőse
TELEVÍZÓ
• Simándi Júlia: Capitaly Televízió és filmgyár magánkézben
KRITIKA
• Székely Gabriella: Leltáron kívül Félálom
LÁTTUK MÉG
• Koltai Ágnes: Hiúságok máglyája
• Ardai Zoltán: Darkman
• Hegyi Gyula: New Jack City
• Sneé Péter: Fogd a nőt és fuss!
• Tamás Amaryllis: Boszorkányok
• Zsenits Györgyi: Ragadozó Los Angelesben
HÁTTÉR
• Kézdi-Kovács Zsolt: Eurimages

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Idegen arcok

Sepsi László

Attack the Block – angol, 2011. Rendezte: Joe Cornish. Szereplők: John Boyega, Jodie Whittaker, Alex Esmail. Forgalmazó: SPHE. 84 perc.

Alig két évvel a zsánertársaihoz képest is kérlelhetetlenül konzervatív Harry Brown elkészülte után az Idegen arcok paradigmaváltást jelez a külvárosokban portyázó hoodie-k tömegfilmes reprezentációjában. Joe Cornish komikus elemeket sem nélkülöző szocio-sci-fijében az aljas utcák fiatalkorú elkövetői rajzfilmbe illő ágyútöltelékek helyett helyi hősökké lépnek elő, akiknek territoriális gondolkodásmódja és saját félelmüket palástoló agressziója az űrbéli majomszörny-invázió lehető legjobb ellenszerének bizonyul. Míg kezdetben a későbbi hősök által kirabolt ápolónő-tanonc biztosít azonosulási pontot, az UFO-offenzíva nyomán a hangsúly fokozatosan áttolódik a fegyvert ragadó utcakölykökre, hogy a „kisebbik rossz” retorikáján túllépve a fináléra már megdicsőülten várják a helyszínre természetesen késve érkező rendfenntartókat. Cornish nem hagyja, hogy a társadalmi áthallások elnehezítsék a filmjét – a szándékosan túlszínezett vizuális világ, a nem csak verbális szinten burjánzó popkulturális utalások és az olykor rajzfilmbe illő figurák is a valószerűség ellen dolgoznak, amely így távol esik az említett Harry Brown rögbrutál fogalmazásmódjától –, de eközben nyíltan lándzsát tör az eredeti címben szereplő háztömb lakói mellett, legyenek azok pár négyzetméteren nyomorgó dolgos tagjai a társadalomnak vagy jobb híján sikátorokban portyázó tizenévesek. Az Idegen arcok könnyed hangvétele ellenére is éles kritikát fogalmaz meg a többségi társadalommal szemben: ahogy saját közegükben domináns, de a nagy egészet nézve perifériára szorult hősei a filmnyitó tűzijátéknak is csak távoli szemlélői lehetnek, úgy a globális fenyegetéssel szemben is csupán ütközőként szolgálnak – amely felfog minden beérkező csapást, absztrakt alienektől a hatalom túlkapásaiig.

Extrák: három audiokommentár, melyekben Joe Cornish író/rendezőhöz hol a színészek, hol pedig a producerek csatlakoznak; werk; három kisfilm a kulisszatitkokról; kimaradt jelenetek; előzetes.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/12 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10894