KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1991/június
KRÓNIKA
• N. N.: Pályázatunk eredménye
• N. N.: Magyar Mozgókép Alapítvány

• Márton László: Kései melankólia Jarman
TELEVÍZÓ
• Sipos Júlia: A forradalom elmúlt Fekete Doboz
• Wisinger István: Az amerikai közszolgálati televízióról Hír... hír... hír...
• N. N.: Mi az, hogy CPB?

• Bikácsy Gergely: Fallosz és arany ősz Eizenstein rajzai elé
• Körner Éva: A vonal dramatikája
MAGYAR MŰHELY
• Zsugán István: Filmművészetről pedig szó se essék Beszélgetés Ragályi Elemérrel
• N. N.: Ragályi Elemér operatőr filmjei
KRITIKA
• György Péter: Macho-Magyarország Melodráma (Szabadság, szerelem)
LÁTTUK MÉG
• Zalán Vince: Rose Hill asszonya
• Zsenits Györgyi: Farkasokkal táncoló
LENGYEL FILM
• Koltai Ágnes: Táncőrület
LÁTTUK MÉG
• Tamás Amaryllis: Mindörökké
• Tamás Amaryllis: Ollókezű Edward
• Gáti Péter: Jobb ma egy zsaru, mint holnap egy másik
• Bikácsy Gergely: A márki
ELLENFÉNY
• Balassa Péter: Mi, a fehér helikopter

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Drága Elza!

Kovács Patrik

Magyar, 2014. Rendezte: Füle Zoltán. Szereplők: Makrai Gábor, Bodor Géza, Ripli Zsuzsanna. Forgalmazó: Fantasy Film. 96 perc.

 

Habár az utóbbi években látványosan kitágult a magyar film műfaji horizontja, néhány költségigényes zsáner csak lassan vagy egyáltalán nem fog gyökeret verni a hazai piacon. A háborús filmek száma például továbbra is elenyésző, ami azért is sajnálatos, mert e műfaj különösen alkalmas volna bizonyos, máig velünk élő traumák feldolgozására. Füle Zoltán kis tőkéből készített független produkciója, a Drága Elza! nem tesz kísérletet ez utóbbira: a sztori 1942-ben játszódik a keleti fronton, és a szovjet hadifogságba esett Lombos honvédról (Makray Gábor) szól, akinek egyetlen célja, hogy Ukrajna poklából hazajusson csalfa feleségéhez, és elégtételt vegyen az asszonyon.

A forgatókönyvírók hamar elfeledkeznek a bosszúmotívumról, s a Drága Elza! szinte észrevétlenül fordul át pikareszkbe, ráadásul a címszereplő bűnössége sem tisztázódik. Az elbeszélés szinte minden céltudatosságot nélkülöz: lazán összefüggő szituációk tudósítanak az aknamentesítést végző fogolytábor keserű hétköznapjairól, s persze arról, hogy az oroszok mennyire olcsón mérik az emberéletet. Közhelyes tapasztalat, de nem kevésbé klisészerű, mint a rideg szovjet tiszt és az emberséges felcsernő románca, melyből kiviláglik, hogy a másik oldalon állókat is anya szülte. A harci szekvenciák viszont a korlátozott lehetőségek ellenére is perfektül megkomponáltak és látványosak, a felhasznált jelmezek pedig kellőképp autentikusak. Problémás viszont, hogy a film szinte kizárólag szűk plánokkal dolgozik, s egyáltalán nem találkozunk csatamezőt pásztázó totálképekkel.

Ahelyett, hogy a világégés tragédiájának sajátosan magyar sorskérdéseit taglalná, Füle Zoltán a rendelkezésére álló szűkös erőforrásokból összehozott egy hollywoodiánus akciófilmet. A Drága Elza! a közegábrázolás frontján ugyan derekasan helytáll, ám kissé átlátszó módon rabolja meg a tengerentúli mozit. Lombos fausti utazása például egy olyan duplacsavarral ér révbe, melyet temérdek modern klasszikusból (Harcosok klubja, Hatodik érzék, A gépész) ismerhetünk.

Extrák: Nincsenek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2018/02 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13553