KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1991/március
KRÓNIKA
• Bikácsy Gergely: Esernyők és óceánok Jacques Demy halálára
• (X) : Magyar Filmtörténeti Fotógyűjtemény És Alapítvány
• N. N.: A XXII. Budapesti Független Film- És Videószemle eredményei
• N. N.: A Magyar Filmkritikusok B. Nagy László Díja, 1990

• Reményi József Tamás: Hol kezdődik a bűn? Filmcenzúra
• Bayer Zsolt: Hol a cenzúra mostanában Filmcenzúra
• Lányi András: Javaslat Filmcenzúra
• Molnár Péter: Javaslat Filmcenzúra
• Kulin Ferenc: Fertőzést kapott a kultúra, amit ki kell hevernie Filmcenzúra
• Rajk László: A dohányzás is káros az egészségre Filmcenzúra
• Zalán Vince: A szenvedélyek melodrámája Pedro Almodovarról
• Márton László: Óriáspókok R. W. F. palackpostái
• Bikácsy Gergely: Gyémánt, rejtekhelyen Fény, víz, Ommerganck
• N. N.: André Antoine filmjei
• Pataki Éva: A tekintet szabad Beszélgetés Zsigmond Vilmossal, Szabó Gáborral, Edelenyi Jánossal és Illés Györggyel
LÁTTUK MÉG
• Báron György: A távollét hercege
• Koltai Ágnes: Itt a szabadság!
• Székely Gabriella: Balladák filmje II.
• Bikácsy Gergely: A Paradicsom... ...és a Pokol
• Ardai Zoltán: Oltalmazó ég
• Szemadám György: Kedves ellenségem
• Koltai Ágnes: Éjszakáim szebbek, mint a nappalaitok
• Tamás Amaryllis: Szállnak a varjak
• Sneé Péter: Revans
• Sneé Péter: Áldott kitaszítottak
KÖNYV
• Csala Károly: A lehetetlen megkísértése Huszárik-breviárium
ELLENFÉNY
• Forgách András: Éld túl, amit nem tudsz megcsinálni

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Krónika

Képtávíró

N. N.

 

David Lynch mint fotográfus, festő és szobrász már régóta közismert. A Cannes-i fesztiválon trombitásként is bemutatkozott, de hogy gitárfenomén volna, erről most hallunk először. Október 15-én jelenik meg az első Lynch-album. A „gépek, a tűz, a füst, az elektromosság ihlette” Blue Bob társszerzője John Neff, zeneszerző, hangszerelő, Lynch hangmérnöke. Az album tizenkét szerzeményéhez rövidfilmeket is forgattak: az elsőn (Thank You, Judge) Naomi Watts, a másodikon (911. Blue Bob) Laura Elena Harring szerepel. Ezzel párhuzamosan a Mulholland Drive DVD-je is elkészült: extrái között a legizgalmasabb: Lynch tíz kulcsa a film rejtélyeihez.

 

*

 

Kubrick soha meg nem valósult filmtervei közül alighanem a Napóleon hiánya a legfájdalmasabb. A rendező igazi Bonaparte-szakértővé képezve magát, harminc éven át gyűjtötte az erőt, hogy belevágjon a hatalmas vállalkozásba. Terve nem lesz teljes egészében az enyészeté: jövő év elején Christine Kubrick a hatalmas jegyzetapparátus szemelvényeivel kiegészítve megjelenteti a film forgatókönyvét.

 

*

 

Mira Nair indiai rendező és a Gosford Park forgatókönyvírója, Julian Fellowes Thackeray-adaptációra készül: a Hiúság vására forgatása ősz végén kezdődik Londonban, Becky Sharp szerepében az eddig főként súlytalan tinifilmekben szereplő Reese Witherspoonnal. Ugyancsak meglepő színészválasztással dicsekedhet a 2003 elején elkészülő Jules Verne-feldolgozás, a Nyolcvan nap alatt a Föld körül: a főszereplő Jackie Chan egy kínai ékszertolvajt alakít, aki a híres londoni gentleman oldalán utazza körül a földgolyót.

 

*

 

A brit Sight and Sound 1952 óta ötödször, idén is feltette a kérdést a világ számos rendezőjének és kritikusának a filmtörténeti toplistát illetően. Az élen nagy fölénnyel az Aranypolgár végzett, akárcsak az utóbbi három alkalommal, mögötte az összesített listán a Szédülés és a Keresztapa következik. Rendezőként a legtöbb szavazatot Welles és Hitchcock mellet Fellini kapta, ám csupán Stanley Kubrick és Kurosawa került fel több filmmel a két élmezőnybe (Dr. Strangelove és 2001. Űrodisszeia, illetve A hét szamuráj és A vihar kapujában). Némafilm csupán a kritikusoknál került az első tízbe (a Patyomkin páncélos és a Virradat a megosztott 7. helyen). Buñuel, Pasolini, Bresson, Tarkovszkij vagy Antonioni neve – meglepő módon – egyik listán sem szerepel, Godard és Bergman csupán a Legjobb Rendezők közt ért el helyezést.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2002/10 02. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2696