KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1991/január
• Schubert Gusztáv: Királyi többes A rendszer végszava
• Kovács András Bálint: Itt filmesztétika van Filmoktatás
• Zalán Vince: Beszélgetés Lányi Andrással Az esztergomi csata
• Sneé Péter: Fejezetek a filmtörténetből Filmoktatás
• Zsugán István: A diploma: névjegy Beszélgetés Gazdag Gyulával
• Hartai László: Mozgókép – iskolakeretben
FORGATÓKÖNYV
• Enyedi Ildikó: A víz kerek egy kerek edényben és szögletes egy szögletes edényben
HORROR
• Schubert Gusztáv: Sírontúli históriák Szellemmozi
• Hegyi Gyula: Félelempirula Ghost; Jákob létrája
• Molnár Gál Péter: Botrány a másvilágon Szellemmozi
• Magyar László András: Örök visszatérés Kísértetek régen és ma

• Koltai Ágnes: Coppola
• Hirsch Tibor: San Francisco szultánja Coppola mániái
FESZTIVÁL
• Létay Vera: A Gustafssonok remenye és bizonytalansága Genf
KRITIKA
• Koltai Ágnes: A perzsa bili Pacsirták cérnaszálon
LÁTTUK MÉG
• Lukácsy Sándor: Az eltüsszentett birodalom
• Sneé Péter: Vad orchideák
• Bikácsy Gergely: Egy elkényeztetett gyermek utazása
• Békés Pál: Szemenszedett szenzáció
• Szemadám György: Arachnophobia
• Fáber András: Selyemgubó
• Tamás Amaryllis: A tél foglyai
• Székely Gabriella: Top Gun
TELEVÍZÓ
• György Péter: A valóság látszata 1990. október 26–27–28. a képernyőn
• Schlett István: A blokád a tv-ben Tévéblokád
• Lengyel László: Kedves Elemér! Az MTV elnökének

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Keresés

Lichter Péter

Searching – amerikai, 2018. Rendezte: Aneesh Chaganty. Írta: Sev Ohanian és Aneesh Chaganty. Kép: Juan Sebastian Baron. Zene: Torin Borrowdale. Szereplők: John Cho (David), Sara Sohn (Pamela), Michelle La (Margot), Joseph Lee (Peter). Gyártó: Bazelevs Production. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 102 perc.

 

Aneesh Chaganty elsőfilmes rendező a found footage horrorok költségkímélő formanyelvét gondolja tovább a Keresés című jól átgondolt thrillerével. A talált felvételek ezúttal azonban nem egy különös borzalmakat átélő szereplő videókamerájából származnak, mint a mára már kanonizálttá vált darabok (Ideglelés; Rec; Cloverfield stb) esetében, hanem különböző laptopok és mobiltelefonok interfészeit követjük nyomon (lásd az Unfriended vagy az idei Profil példáját). A Keresés már egy olyan képfogyasztói kultúrában született, ahol a mozgóképalkotás (és fogyasztás) szervesen beépült a mindennapokba. Ezért a rendező sokkal szabadabban ugrálhat a nézőpontok között, amivel paradox módon közelebb kerül a klasszikus filmnyelv mindenütt jelenlevőséhez: például a filmet meghatározó videótelefonos felvételek osztott képernyője lényegében a klasszikus beállítás-ellenbeállítást modellezik. Ez a mediális telítettség sokkal hatékonyabban képes elmesélni egy történetet, mint a „klasszikus” found footage horrorok egy nézőpontos technikája – ezért összetettebb történetek elmesélésére is alkalmas: korábban Kevin B. Lee kísérletezett az általa „desktop documentary”-nek nevezett formával.

A film története egy klasszikus emberrablós thriller fordulatos narratíváját követi. David, a középkorú apa kétségbeesve keresi tinédzser lányát, aki nyom nélkül eltűnt. Az egyszemélyes nyomozás eleinte a lány laptopján történik, majd gyorsan más eszközökre is kiterjed – a tökéletesen adagolt fordulatok pedig egy klasszikus formában elmesélt történettel is működnének. A Keresés mozivásznon egészen bizarr módon hat a sok háttérképpel és chatablakkal: tulajdonképpen ez az a film, amely legtökéletesebben a laptopunkon fog működni – mint egy igazi kiterjesztett film.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2018/10 56-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13843