KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1986/szeptember
POSTA
• Martin Ferenc: A másik oldalról

• Alexa Károly: Tékozló fiúk A nagy generáció
• Szekeres László: Beszéljünk őszintén Vita a filmgyártásról
• Márton László: A kamera jeges gyöngédsége Bolwieser
• Györffy Miklós: Rainer Werner Fassbinder
• Kovács István: Az Ő nemzedékük A „lengyel filmiskola”
• Kovács István: Sírvers Krzysztof Kamil Baczynskinak
• Schubert Gusztáv: A játék merészsége Amatőrfilm-fesztivál
• Baló Júlia: Művészfilmek otthonaiban
LÁTTUK MÉG
• Szemadám György: Újra Donaldék
• Nóvé Béla: A hivatalos változat
• Hegyi Gyula: Vabank II.
• Faragó Zsuzsa: A csapat
• Baló Júlia: Maradok hűtlen híve
• Vida János: A Saolin templom szent köntöse
• Farkas Ágnes: Mesebolt
TELEVÍZÓ
• Koltai Ágnes: Népművelés vagy önismeret? Veszprém után
• Kovács András Bálint: Konszolidált fiatalság A Fiatal Művészek Stúdiójáról
VIDEÓ
• Csörögi István: Videoclip vagy amit akartok

             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Állj mellém!

Sepsi László

Stand by Me – amerikai, 1986. Rendezte: Rob Reiner. Szereplők: Richard Dreyfuss, Kiefer Sutherland, John Cusack, River Phoenix. Forgalmazó: InterCom. 88 perc

Paradox módon a horrorkirály azon művei alapján készült filmek tettek szert széles körű elismertségre, melyek vagy teljes mértékben elhagyják a fantasztikumot (mint a jelen mozit is jegyző Rob Reiner rendezte Tortúra és az Oscar-díjakkal megszórt A remény rabjai), vagy pedig a forrásműhöz képest jelentősen háttérbe szorítják annak ábrázolását (Carrie, A holtsáv, Ragyogás). Az Állj mellém! a kies ötvenes évekbe helyezett beavatástörténetével az előbbi csoportot erősíti: négy kiskamasz nekivág a vasúti síneknek, hogy meglessék egy szerencsétlenül járt társuk holttestét, miközben a borzalmakat ezúttal nem irracionális rémek, hanem saját traumáik és egy helyi vagányokból szerveződött konkurens banda képviselik. Reiner sikeresen távol tartja magát attól, hogy túlcukrozza King egyszerre nosztalgikus és rezignált kisregényét, csupán finomít a sorjás pontokon és lenyesegeti az önmagukban értelmezhetetlen, a King-univerzum és azon belül is Castle Rock városkájának magánmitológiáját cizelláló utalásokat. Azonban mire a filmverzió 1986-ban megérkezett a mozikba, a könyvesboltok polcain már a több ezer oldalas Az virított, nyilvánvalóvá téve, hogy a parabolikus egyszerűségű Állj mellém! csupán előgyakorlat az ötvenes években eltöltött gyermekkor borzongató enciklopédiájához, melyben King a kisregény számos motívumát újrahasznosította. De minden borzalma ellenére az Az is ambivalens visszavágyódással tekintett a múltba: az Állj mellém! adaptációja után még három évre volt szükség ahhoz, hogy Jack Ketchum A szomszéd lány című regényében lenyúzzon minden maradék illúziót Amerika ötvenes éveiről – már egy olyan korra emlékezve, ahol végül senki nem állt ki senki mellett.

Extrák: audiokommentár Rob Reinerrel; kisfilm a mű születéséről; videóklip; visszatekintés a film megszületésére, negyedszázad múltán.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/07 59-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10707