KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1986/július
• Schubert Gusztáv: A szakma mikroklímája Vita a filmgyártásról – Kovács András
• Schubert Gusztáv: Kalandra fel! Vita a filmgyártásról – Makk Károly
• Schubert Gusztáv: Dinamikus esélyegyenlőséget! Vita a filmgyártásról – Jancsó Miklós
• Bikácsy Gergely: A kukkoltatók Egészséges erotika
• Ardai Zoltán: Düh és textúra Beszélgetés Timár Péterrel
• Barna Imre: Popreál Popeye
• György Péter: Az álomgiccs vidámparkja A képregényről
FESZTIVÁL
• Koltai Ágnes: Lidércek háborúja Belgrád
• Zsugán István: Új szerzők, régi mesék Sanremo

• Antal István: Jean Genet föld alatt Egy nem látható film története
• Kovács András Bálint: Új hullámok Európában
• Marx József: Az ellopott bicikli Jegyzetek a neorealizmusról
ISMERETLEN ISMERŐSÖK
• Varjas Endre: Igazságvadászat Vagyim Abdrasitov

• Pörös Géza: Váljanak a filmkultúra igazi műhelyeivé Megalakult a Magyar Filmklubok Szövetsége
LÁTTUK MÉG
• Bársony Éva: Indiana Jones és a végzet temploma
• Báron György: Egy maréknyi dollárért
• Kovács András Bálint: Egy bolond százat csinál
• Vida János: Szamurájháború
• Nóvé Béla: Zsaroló zsaruk
• Kabai József: Kacor, a detektív
• Tóth Péter Pál: Mire megyek az apámmal?
• Upor László: Balkán Expressz
• Faragó Zsuzsa: Veszélyes repülés
• Kapecz Zsuzsa: Tarts még, tarts még, bűvölet!
VIDEÓ
• Beke László: A kép csábítása avagy a csábítás képei Bódy Gábor videóinak elemzése helyett
• N. N.: Marler-díj
• Peternák Miklós: Építők
• Preisich Gábor: Építők Bódy Gábor videó-tervezetének egyik fejezetéből – Beszélgetés Preisich Gáborral
• Bódy Gábor: Építők Bódy Gábor videó-tervezetének egyik fejezetéből – Beszélgetés Preisich Gáborral
KÖNYV
• Balassa Péter: „Ki látogatott meg bennünket?”
KRÓNIKA
• Koltai Ágnes: NDK rajz- és animációs filmhét

             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Sok pénznél jobb a több

Harmat György

 

Amikor a film elején a főszereplő Sam-mel együtt egy túsz-szedéssel egybekötött bankrablás tanúi vagyunk, úgy sejtjük, véres, drámai krimit fogunk látni. Sam és barátja, Paul akciója azonban könnyed vígjátékként gyakrabban késztet szelíd mosolygásra vagy harsány nevetésre, mint körömrágós izgalomra. A két barát a hitelezők által kiürített lakásban telefon, villany – és munka nélkül találja magát. Semmijük nincs, csak adósságuk. Sok pénznél jobb a több? Semminél jobb a sok. Felkészülnek tehát a bankrablásra, játékfegyverekkel és sok-sok ügyetlenséggel.

Amikor a főcímlistán feltűnik Edouard Molinaro neve, biztosak lehetünk benne, hogy könnyen vagy kevésbé könnyen felejthető, de mindenképp jó mozi következik. Hiszen kellemes emlékeink vannak a rendező Mandarin című remek komédiájáról (amit a tévében láttunk Annie Girardot és Philippe Noiret főszereplésével) és az Őrült nők ketrece „furcsa pár”-jának mértéktartó ábrázolásáról. E mostani filmben is közös háztartásban él a két cimbora, de a nőcsábász Sam szexjeleneteivel Molinaro ezúttal siet bebizonyítani: „együttélésük” pusztán baráti és vagyoni (pontosabban: vagyontalansági) alapokon nyugszik.

Amikor a színészek nevét olvassuk a főcímen, nem tudjuk, mire számítsunk. Hamarosan kiderül: felnőtt a franciák kitűnő, új színész-nemzedéke. A kópé Sam alakítóját, Daniel Auteuilt az igen rossz Éretlenekben láttuk, charme-ja, színészi ereje ott nem érvényesülhetett igazán. A finoman szólva is elrajzolt arcú színésznő, Anémone tehetségére a Jobb ma egy nő, mint tegnap három című közepes filmben figyeltünk fel. A gátlásos, kopaszodó mackó, Paul megformálójával, Gérard Jugnot-val most találkozunk először.

Hatásos sztori, profi rendező, jó színészek: lecke arra, hogyan lehet egy egyre hihetetlenebb történetet hitelesen előadni. Hogyan kell mesébe átvezetni a szorongató problémákat anélkül, hogy a végére elfeledkeznénk róluk.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1984/06 50-51. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=6413