KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1986/július
• Schubert Gusztáv: A szakma mikroklímája Vita a filmgyártásról – Kovács András
• Schubert Gusztáv: Kalandra fel! Vita a filmgyártásról – Makk Károly
• Schubert Gusztáv: Dinamikus esélyegyenlőséget! Vita a filmgyártásról – Jancsó Miklós
• Bikácsy Gergely: A kukkoltatók Egészséges erotika
• Ardai Zoltán: Düh és textúra Beszélgetés Timár Péterrel
• Barna Imre: Popreál Popeye
• György Péter: Az álomgiccs vidámparkja A képregényről
FESZTIVÁL
• Koltai Ágnes: Lidércek háborúja Belgrád
• Zsugán István: Új szerzők, régi mesék Sanremo

• Antal István: Jean Genet föld alatt Egy nem látható film története
• Kovács András Bálint: Új hullámok Európában
• Marx József: Az ellopott bicikli Jegyzetek a neorealizmusról
ISMERETLEN ISMERŐSÖK
• Varjas Endre: Igazságvadászat Vagyim Abdrasitov

• Pörös Géza: Váljanak a filmkultúra igazi műhelyeivé Megalakult a Magyar Filmklubok Szövetsége
LÁTTUK MÉG
• Bársony Éva: Indiana Jones és a végzet temploma
• Báron György: Egy maréknyi dollárért
• Kovács András Bálint: Egy bolond százat csinál
• Vida János: Szamurájháború
• Nóvé Béla: Zsaroló zsaruk
• Kabai József: Kacor, a detektív
• Tóth Péter Pál: Mire megyek az apámmal?
• Upor László: Balkán Expressz
• Faragó Zsuzsa: Veszélyes repülés
• Kapecz Zsuzsa: Tarts még, tarts még, bűvölet!
VIDEÓ
• Beke László: A kép csábítása avagy a csábítás képei Bódy Gábor videóinak elemzése helyett
• N. N.: Marler-díj
• Peternák Miklós: Építők
• Preisich Gábor: Építők Bódy Gábor videó-tervezetének egyik fejezetéből – Beszélgetés Preisich Gáborral
• Bódy Gábor: Építők Bódy Gábor videó-tervezetének egyik fejezetéből – Beszélgetés Preisich Gáborral
KÖNYV
• Balassa Péter: „Ki látogatott meg bennünket?”
KRÓNIKA
• Koltai Ágnes: NDK rajz- és animációs filmhét

             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Wasp Network: Ellenállók

Kovács Patrik

Wasp Network – francia-spanyol, 2019. Rendezte és írta: Olivier Assayas. Kép: Yorick Le Saux és Denis Lenoir. Zene: Eduardo Cruz. Szereplők: Edgar Ramirez (González), Penélope Cruz (Olga), Wagner Moura (Roque), Ana de Armas (Ana), Gael Garcia Bernal (Gerardo). Gyártó: RT Features / Nostromo Pictures / CG Cinema. Forgalmazó: Big Bang Media. Szinkronizált. 123 perc.

 

Néhány éve Olivier Assayas ámulatba ejtő munkája, a Sils Maria felhői a színészlét gyötrelmes poklába kalauzoló történet nemesen konzervatív kivitelezésével és meditatív hangvételével az európai művészfilm dicső napjait idézte. A sokat próbált direktor ezúttal egészen más arcát mutatja: a Wasp Network – Az ellenállók történelmi thriller, mégpedig az enigmatikus fajtából. Nehéz lenne ugyanis megmondani, mi az aktualitása napjainkban egy, a nézőt a kilencvenes évek Kubájába repítő kémfilmnek. A Wasp Network a hidegháború romjain haldokló szigetországban, egész pontosan Havannában veszi kezdetét, hőse pedig a pilótaként dolgozó González, aki meglovasít egy kisgépet, és meg sem áll a napfényes Floridáig. A férfi hőn szeretett családját is hátrahagyja annak érdekében, hogy csatlakozhasson ahhoz az Amerikában működő kémhálózathoz, mely a Castro-ellenes kubai emigránscsoportok terrorakcióinak meghiúsítására törekedett.

A kilencvenes évek hajnalán – a Szovjetunió összeomlását követően – sokakat fűtött a forradalmi Kuba bukásának reménye, és a napfényes Miami valóban a kommunista államhatalom esküdt ellenségeinek tűzfészke volt. Assayas disszidens hősei szintúgy hús-vér „szabadságharcosok”, akiknek a brazil Fernando Morais állított emléket A hidegháború utolsó katonái című könyvében. A Wasp Network nagyrészt Morais művére támaszkodik, s az alapanyag kétségkívül ígéretes, a rendező azonban nem képes felnőni a feladathoz. Építkezése ügyetlen, ráadásul mindenféle tudatosságot nélkülöz: nem csupán a történet különböző aspektusainak (a kémsors fonákságától a magánéleti drámákig) súlyozása jelent számára nehézséget, de a Wasp Network el is vész a történelmi események hömpölygő árjában. A holtponton csupán a kifogástalan színészi alakítások lendítik át olykor e szikár iparos munkát, ám ez édeskevés a boldogsághoz. Assayas sokszínű filmográfiája ezúttal gyengébb darabbal bővült.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/04 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14514