KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1986/június
• Kovács András Bálint: Hiányzó nemzedék Balázs Béla Stúdió 1985/86
• Hirsch Tibor: Töretlen és megtört filmek Balázs Béla Stúdió 1985/86
• Báron György: A harag napja Szélvihar
• Reményi József Tamás: „Egy madár röpte, egy kavics, egy kökénybokor” In memoriam H. P.
• Koltai Ágnes: Fotó, film, város Az eltűnt Budapest nyomában
• Durst György: Egy stúdiótitkár feljegyzései Részletek
• Szilágyi Ákos: Profizmus és akadémizmus Az operatőri film és ami azon túl van
• Alexa Károly: A muzeális bestia Halálos tavasz
• Dés Mihály: A száműzött tangó Argentin filmek
• Dés Mihály: Borges és a film
• N. N.: Filmek Borges írásaiból
• Fáber András: Világvége műanyagból Katasztrófák filmen elbeszélve
• Réz András: Lehet-e katasztrófa az élet után?
• Szántó Péter: Denevérháton Airport I–IV.
• Lányi András: Hazabeszélek Bevezetés a filmpolitika gazdaságtani bírálatához
LÁTTUK MÉG
• Szemadám György: Donald kacsa nyári kalandjai
• Hegyi Gyula: Nem kell mindig kaviár
• Gáti Péter: Kismaszat és a gézegúzok
• Nóvé Béla: A fehér törzsfőnök
• Bársony Éva: A Coca-Cola kölyök
• Ardai Zoltán: A mallorcai ember
• Baló Júlia: Kicsi, de szemtelen
• Kabai József: Az élet szigete
• Farkas Ágnes: Elnézést, néz ön meccset?
• Máté J. György: A betörés nagymestere
• Schreiber László: Hóbortos népség
• Kapecz Zsuzsa: Választás
TELEVÍZÓ
• Koltai Ágnes: Portrézsargon Ünnep
• Bikácsy Gergely: A giccs artistája Claude Lelouch
KÖNYV
• Szemadám György: Azok a csodálatos rajzfilmesek
KRÓNIKA
• N. N.: Szlovák filmnapok

             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

25 km/h - Féktelen száguldás

Baski Sándor

25 km/h – német, 2018. Rendezte: Markus Goller. Írta: Oliver Ziegenbalg. Kép: Frank Griebe. Zene: Andrej Melita és Peter Holm. Szereplők: Lars Eidinger (Christian), Bjarne Madel (Georg), Sandra Hüller (Tanja), Franka Potente (Ute), Alexandra Maria Lara (Ingrid). Gyártó: Pictures in a Frame. Forgalmazó: ADS Service. Feliratos. 116 perc.

 

Az alapszintű forgatókönyvírói kurzusokon Oliver Ziegenbalg könyve ideális vizsgamunka lenne: a tananyagot a karakterépítéstől a párbeszédeken át a dramaturgiai ív felrajzolásáig mintaszerűen mondja fel – és közben nincs egyetlen olyan eleme sem, amellyel ne találkozhattunk volna korábban. Adott a két, egymástól gyökeresen különböző főszereplő (az ácsként dolgozó, visszahúzódó Georg születése óta ugyanott él, testvére agilis, világjáró üzletember), a cselekményt beindító, sorsfordítónak bizonyuló esemény (a fivérek apjuk temetésén találkoznak újra évtizedes kihagyás után), és a road movie kibeszéletlen konfliktusok feloldására (is) alkalmas kalandnarratívája (gyerekkori tervüket beteljesítve a két negyvenes férfi mopeden akarja átszelni Németországot a Fekete-erdőtől a Balti-tengerig).

Filmográfiája alapján Markus Goller rendező inkább tekinthető biztos kezű dramedy-iparosnak, mint szerzői rendezőnek, de közben feltűnően ragaszkodik kedvenc témáihoz. Túl azon, hogy szereti a furcsa párosokat, az apahiány és az apakeresés több filmjének is központi témája (Barátság!, Szimpli), és van, ahol a 25 km/h-hoz hasonlóan az apává válástól való félelem az egyik leküzdendő akadály (Frau Ella). A vígjáték-szituációk halmozása mellett a lélekemelés is a cél – a szereplők ezekből a történetekből természetesen jobb emberekként kerülnek ki, és Féktelen száguldás is ugyanezen a jól bejáratott ösvényen halad. Georg és Christian kalandtúrájának talán csak egyetlen, nem szokványos eleme van, mégpedig az, hogy szereplői idősebbek a műfajban megszokottnál, így a kapunyitási és az életközepi válsággal egyszerre kell megküzdeniük.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/08 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14187