KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1986/június
• Kovács András Bálint: Hiányzó nemzedék Balázs Béla Stúdió 1985/86
• Hirsch Tibor: Töretlen és megtört filmek Balázs Béla Stúdió 1985/86
• Báron György: A harag napja Szélvihar
• Reményi József Tamás: „Egy madár röpte, egy kavics, egy kökénybokor” In memoriam H. P.
• Koltai Ágnes: Fotó, film, város Az eltűnt Budapest nyomában
• Durst György: Egy stúdiótitkár feljegyzései Részletek
• Szilágyi Ákos: Profizmus és akadémizmus Az operatőri film és ami azon túl van
• Alexa Károly: A muzeális bestia Halálos tavasz
• Dés Mihály: A száműzött tangó Argentin filmek
• Dés Mihály: Borges és a film
• N. N.: Filmek Borges írásaiból
• Fáber András: Világvége műanyagból Katasztrófák filmen elbeszélve
• Réz András: Lehet-e katasztrófa az élet után?
• Szántó Péter: Denevérháton Airport I–IV.
• Lányi András: Hazabeszélek Bevezetés a filmpolitika gazdaságtani bírálatához
LÁTTUK MÉG
• Szemadám György: Donald kacsa nyári kalandjai
• Hegyi Gyula: Nem kell mindig kaviár
• Gáti Péter: Kismaszat és a gézegúzok
• Nóvé Béla: A fehér törzsfőnök
• Bársony Éva: A Coca-Cola kölyök
• Ardai Zoltán: A mallorcai ember
• Baló Júlia: Kicsi, de szemtelen
• Kabai József: Az élet szigete
• Farkas Ágnes: Elnézést, néz ön meccset?
• Máté J. György: A betörés nagymestere
• Schreiber László: Hóbortos népség
• Kapecz Zsuzsa: Választás
TELEVÍZÓ
• Koltai Ágnes: Portrézsargon Ünnep
• Bikácsy Gergely: A giccs artistája Claude Lelouch
KÖNYV
• Szemadám György: Azok a csodálatos rajzfilmesek
KRÓNIKA
• N. N.: Szlovák filmnapok

             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Keresés

Lichter Péter

Searching – amerikai, 2018. Rendezte: Aneesh Chaganty. Írta: Sev Ohanian és Aneesh Chaganty. Kép: Juan Sebastian Baron. Zene: Torin Borrowdale. Szereplők: John Cho (David), Sara Sohn (Pamela), Michelle La (Margot), Joseph Lee (Peter). Gyártó: Bazelevs Production. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 102 perc.

 

Aneesh Chaganty elsőfilmes rendező a found footage horrorok költségkímélő formanyelvét gondolja tovább a Keresés című jól átgondolt thrillerével. A talált felvételek ezúttal azonban nem egy különös borzalmakat átélő szereplő videókamerájából származnak, mint a mára már kanonizálttá vált darabok (Ideglelés; Rec; Cloverfield stb) esetében, hanem különböző laptopok és mobiltelefonok interfészeit követjük nyomon (lásd az Unfriended vagy az idei Profil példáját). A Keresés már egy olyan képfogyasztói kultúrában született, ahol a mozgóképalkotás (és fogyasztás) szervesen beépült a mindennapokba. Ezért a rendező sokkal szabadabban ugrálhat a nézőpontok között, amivel paradox módon közelebb kerül a klasszikus filmnyelv mindenütt jelenlevőséhez: például a filmet meghatározó videótelefonos felvételek osztott képernyője lényegében a klasszikus beállítás-ellenbeállítást modellezik. Ez a mediális telítettség sokkal hatékonyabban képes elmesélni egy történetet, mint a „klasszikus” found footage horrorok egy nézőpontos technikája – ezért összetettebb történetek elmesélésére is alkalmas: korábban Kevin B. Lee kísérletezett az általa „desktop documentary”-nek nevezett formával.

A film története egy klasszikus emberrablós thriller fordulatos narratíváját követi. David, a középkorú apa kétségbeesve keresi tinédzser lányát, aki nyom nélkül eltűnt. Az egyszemélyes nyomozás eleinte a lány laptopján történik, majd gyorsan más eszközökre is kiterjed – a tökéletesen adagolt fordulatok pedig egy klasszikus formában elmesélt történettel is működnének. A Keresés mozivásznon egészen bizarr módon hat a sok háttérképpel és chatablakkal: tulajdonképpen ez az a film, amely legtökéletesebben a laptopunkon fog működni – mint egy igazi kiterjesztett film.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2018/10 56-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13843