KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1986/május
KRÓNIKA
• N. N.: Hírek Roger Leenhardt; Anne Baxter; Lilli Palmer
• N. N.: Hibaigazítás

• Kornis Mihály: A történelem csinos rabszolgái Jancsó Miklós olasz filjeiről
• György Péter: A mulandóság építészei A magyar film díszletvilága
FESZTIVÁL
• Zalán Vince: Vége a misének? Nyugat-Berlin
• Antal István: Filmezzetek, testvéreim! Beszélgetés Jonas Mekasszal

• Bródy András: Mozi a víz alatt Vita a filmgyártásról
• Kovács András Bálint: A szorongás képei Az expresszionizmus és a film
• Márton László: Térfátum, síklátvány, ponteszme Fritz Lang filmjeiről
• N. N.: Fritz Lang filmjei
ISMERETLEN ISMERŐSÖK
• Bikácsy Gergely: A rejtőzködő kamera Eric Rohmer
LÁTTUK MÉG
• Hegyi Gyula: Képvadászok
• Bérczes László: Az elvarázsolt dollár
• Ardai Zoltán: Szerelmi lázálom
• Faragó Zsuzsa: A part
• Koltai Ágnes: Vad banda
• Kovács András Bálint: Végtelen nappalok
• Szemadám György: Elpidio Valdes
• Kovács András Bálint: Ottó, az orrszarvú
• Vida János: Aladdin és a csodalámpa
• Máté J. György: Egyéniség
• Gervai András: Háborúban nőttem fel
• Bársony Éva: Patorale Heroica
• Hegyi Gyula: A lótolvaj lánya
KÖNYV
• Almási Miklós: A maradandóság katalógusa
• Fáber András: Ember, gép, idő

             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

A kapitány kalandjai

Hollós László

 

Gennagyij Vasziljev alkotása iskolásokat okító mese elgépiesedő, reklám uralta világunkról, a gonosz és pénzsóvár tőkés társaságokról.

A kezdő képsorok ifjúsági kalandfilmet ígérnek. Kedves, szeplős kisfiú ábrándozik az iskolában az első tanítási napon dolgozatírás helyett. Képzeletben már hajóra is szállt, hogy a híres-neves Vrungel kapitánnyal, a gyógyszerészből (!) átvedlett tengeri medvével megfejtsék a Bermuda-háromszög titkát. Vitorlásuk, fittyet hányva a mesék legalapvetőbb szabályaira, hol darabokra hullik, hol a semmiből újra épül. A kalandok sora gyakran megtörik, a nótás kedvű kapitány tízpercenként dalra fakad. Az eminens fiúcska bájos padtársának küldött távirataiban soha nem mulasztja el üdvözölni szeretett tanárait. Még néhány utalás a környezet- és természetvédelem fontosságára, s a szivarozó, mindenre elszánt, ám kissé bárgyú gonosztevők megbűnhődnek. Aztán csöngetnek. Az álomkép szertefoszlik, s marad a rideg valóság. Az iskolai dolgozat nem készül el, hősünket lehülyézi bájos padtársa, és természetesen a Bermuda-háromszög rejtélyére sem derül fény.

A kapitány kalandjai könnyed és szokványos gyerektörténetnek indul, ám helyenként alig leplezett propaganda ízű film lesz belőle. Szinte látni a rendező felemelt ujját, amint korunk veszélyeire figyelmezteti a még romlatlan fiatal nézőket.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1982/07 41-42. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7037