KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1986/május
KRÓNIKA
• N. N.: Hírek Roger Leenhardt; Anne Baxter; Lilli Palmer
• N. N.: Hibaigazítás

• Kornis Mihály: A történelem csinos rabszolgái Jancsó Miklós olasz filjeiről
• György Péter: A mulandóság építészei A magyar film díszletvilága
FESZTIVÁL
• Zalán Vince: Vége a misének? Nyugat-Berlin
• Antal István: Filmezzetek, testvéreim! Beszélgetés Jonas Mekasszal

• Bródy András: Mozi a víz alatt Vita a filmgyártásról
• Kovács András Bálint: A szorongás képei Az expresszionizmus és a film
• Márton László: Térfátum, síklátvány, ponteszme Fritz Lang filmjeiről
• N. N.: Fritz Lang filmjei
ISMERETLEN ISMERŐSÖK
• Bikácsy Gergely: A rejtőzködő kamera Eric Rohmer
LÁTTUK MÉG
• Hegyi Gyula: Képvadászok
• Bérczes László: Az elvarázsolt dollár
• Ardai Zoltán: Szerelmi lázálom
• Faragó Zsuzsa: A part
• Koltai Ágnes: Vad banda
• Kovács András Bálint: Végtelen nappalok
• Szemadám György: Elpidio Valdes
• Kovács András Bálint: Ottó, az orrszarvú
• Vida János: Aladdin és a csodalámpa
• Máté J. György: Egyéniség
• Gervai András: Háborúban nőttem fel
• Bársony Éva: Patorale Heroica
• Hegyi Gyula: A lótolvaj lánya
KÖNYV
• Almási Miklós: A maradandóság katalógusa
• Fáber András: Ember, gép, idő

             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Krónika

Czigány Tamás (1928-2014)

Schubert Gusztáv

Kevesen tudják, hogy Szabó István, Rófusz Ferenc, M. Tóth Géza mellett Czigány Tamás polcán is ott állt egy Oscar. Igaz, csak kicsinyített mása, amit az utolsó körbe jutott jelöltek kapnak. Nagyon nagy elismerés ez is. Czigány Tamás a Részletek Bach Máté passiójából (1965) című kisfilmjére kapta. Soha nem készített játékfilmet, ismeretterjesztő dokumentarista volt, sok-sok remek művészportré és képzőművészeti film (Csontváry, Mednyánszky, Magyar romantika, Magyar szecesszió, A magyar avantgárd születése ), portréfilm (Illyés Gyula, Keresztúry Dezső), közhasznú tévéműsor (Szülők iskolája, Híres könyvtárak) dicséri műveltségét, ízlését, szabad szellemét és beleérző képességét. A képzőművészet iránti fogékonysága családi örökség, felmenői közt ott van Czigány Dezső, a Nyolcak egyik zsenije. A Máté passió nem ismeretterjesztés, nem zenetörténeti illusztráció és nem történelemóra, megrendítő rekviem az angyaliból és a sátániból kontár mód összegyúrt, hasadt emberi lélek fölött.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/03 3-3. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11832