KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1985/október
SZOVJET FILMEK FESZTIVÁLJA
• Koltai Ágnes: A történelem fogságában Moszkva
• Gáti Péter: Mi, hatvanévesek Utószó
• Báron György: Csodatévők Vándorlások meséje
• Gazdag Gyula: Különleges kiadó Kék hegyek, avagy egy hihetetlen történet

• Nemes Nagy Ágnes: Rózsaszín feketével Fanny és Alexander
• Bikácsy Gergely: Madrid Nagykávéház Méhkas
ESZMECSERE
• Kovács András Bálint: A történetek állása

• Ardai Zoltán: Bohóc a gödörben Csak egy mozi
INDIA
• Zsugán István: Az ezer film országa Pesaro
• Vida János: Egy bengáli filmkrónikás Mrinal Sen és A közlegény
LÁTTUK MÉG
• Széky János: Az élet muzsikája
• Faragó Zsuzsa: Süsü, a sárkány
• Bérczes László: Álmodik az állatkert
• Tóth Péter Pál: Egy asszony, négy férfi
• Kabai József: Ring
• Magyar Judit: Átverés
• Hegyi Gyula: Fantom az éjszakában
• Schreiber László: Sophie választása
TELEVÍZÓ
• Faragó Vilmos: Elszakadás? Kérdések egy Filmvilág-cikk ürügyén
• Szemadám György: Fantázia, dokumentum Ah, Amerika!
KRÓNIKA
• N. N.: Egri nyári egyetem
• N. N.: Nemzetközi Sportfilm Fesztivál

             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Start két keréken

Tosoki Gyula

Breaking Away – amerikai, 1979. Rendezte: Peter Yates. Szereplők: Dennis Christopher, Dennis Quaid, Daniel Stern. Forgalmazó: Fantasy Film. 101 perc.

A hatvanas–hetvenes évek Hollywoodjában és off-Hollywoodjában külön ágat képeznek azok a – jobb híján – nemzedéki közérzetfilmekként felcímkézhető opuszok, amelyek önkereső fiatalokat és a felnőtté válással járó problémákat állítják fókuszba. Szép raja ez a korszak amerikai mozijának, olyan művekkel, mint az Üdvözletek, a Ki kopog az ajtómon?, az Aljas utcák vagy az American Graffiti.

A már a hetvenes évek végén született Start két kerékent minden idők egyik legjobb sportfilmjeként magasztalják máig a kritikusok, pedig – szerencsére – kevésbé sportos, és inkább nemzedéki darab; leginkább talán Milius Nagyszerdájára emlékeztet, de annál olajozottabb, könnyedebb és szórakoztatóbb. Hőse négy barát, közelebbről egyikük: a kerékpárőrült Dave, aki egyszerre szembesül a sikertelenséggel a magán- és a közélet különböző frontjain, mígnem akarata és kitartása diadalhoz juttatja. Az igazán nagy pillanatok nem a túlhabzó – és valóban sportos – húszperces fináléban, hanem az ez előtti nyolcvan percben találhatóak, egészen pontosan a hétköznapok apró-cseprő eseményeit finom humorral bemutató jelenetekben. Olybá tűnik, mintha Peter Yates rendező (Bullitt; John és Mary; Az öltöztető) ürügyként fogta volna a fel a sportfilm műfaját ahhoz, hogy egy kedves kisrealista történetet forgasson. Ötvenévesen dirigálta le moziját, de üdítően fiatalos szemlélettel és nagy érzékenységgel – és ezért még a szivárványos happyend is megbocsátható neki.

Extrák: Filmográfiák; előzetes.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/03 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10555