KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1985/április
KRÓNIKA
• N. N.: Negyven év negyven legjobb magyar filmje A szavazás eredménye
FILMSZEMLE
• Losonczi Ágnes: Szemle után
• N. N.: A Magyar Játékfilmszemle díjai
• Lengyel Péter: Fénytörés
• Baló György: Egy amatőr megjegyzései

• Reményi József Tamás: A poénok legendája Hány az óra, Vekker úr?
• Szabó Miklós: A talpraállás képei Az 1944–1945-ös korforduló a magyar filmhíradóban
• Pünkösti Árpád: Felvétel indul! Csaták háború után
• Báron György: Odüsszeusz filmfelvevővel A fehér városban
• Györffy Miklós: Lobogónk, Küsters mama Küsters mama mennybemenetele
LÁTTUK MÉG
• Takács Ferenc: Máskor, máshol
• Gáti Péter: Hazánk
• Sneé Péter: Montenegro
• Dés Mihály: 39 lépcsőfok
• Ardai Zoltán: Hóhányók és hóvirágok
• Lajta Gábor: A legyőzhetetlen Vutang
• Harmat György: Őrült római vakáció
• Kapecz Zsuzsa: Vera és a férfilátogatók
• Lalík Sándor: Tükröződések
TELEVÍZÓ
• Faragó Vilmos: Műsor – kék fényben
• Csörögi István: Közületi házimozi Képmagnózásunk gyakorlatáról
LÁTTUK MÉG
• Zalán Vince: Balázs Béla-kötetek

             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Csillagosok, katonák

Czirják Pál

Magyar–szovjet, 1967. Rendezte: Jancsó Miklós. Szereplők: Kozák András, Krystyna Mikolajewska, Juhász Jácint, Madaras József. Forgalmazó: Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet. 87 perc.

A néhány éve a Mokép által kiadott Oldás és kötés (1963), Szegénylegények (1965), Csend és kiáltás (1968) és Fényes szelek (1968) után most a Filmintézet gondozásában a Csillagosok, katonák (1967) jelent meg Jancsó Miklós hatvanas évekbeli modernista szériájából. Bár a film a szovjet–orosz polgárháborúban harcoló magyar katonák történetét eleveníti fel, a rendezőt ezúttal is a különféle magatartásformák szembesítésének mélyebb és átfogóbb tanulságai érdekelték.

Ha lehetséges az irodalmi művek szövegkritikai kiadásaihoz hasonló a mozgókép területén, akkor a Csillagosok, katonák jelen változata ennek ideális példája. Az alapos háttérmunkával előkészített, igényes szerkesztésű, duplalemezes kiadvány ugyanis a film gyönyörűen felújított kópiáján túl gazdag mellékletanyagot kínál. Az összeállítás először is egymás mellé helyezi az alkotás magyar és szovjet verzióját, amelyek a korszak kultúrpolitikai viszonyaiból eredően jelentős eltéréseket mutatnak. A korabeli orosz közönség úgyszólván egy másik filmet látott, amit már önmagában a két változat hossza közötti húszperces különbség is jelez.

A Csillagosok, katonák két verziója mellett megtaláljuk Kézdi-Kovács Zsolt Kamerával Kosztromában című, egykorú werkfilmjét, valamint a Filmintézet újonnan készített, hosszabb dokumentumfilmjét, amely Forgács Iván és Kodolányi Sebestyén munkája. Az előbbiből a forgatási helyszíneken túl megismerhetjük, hogyan dolgozott együtt a kétnyelvű, koprodukciós stáb, vagy épp milyen módon zajlott egy jancsói hosszúsnitt felvétele; az utóbbi az alkotás keletkezéstörténetével ismertet meg, részletesen elemezve a politikai közeget, a film készítésének egyes fázisait, utóéletét, Jancsó mellett megszólaltatva Kézdi-Kovács Zsoltot, Mészáros Mártát, továbbá a korszak szakértőit és a film több orosz színészét.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/01 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10927