KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1985/február
• Németh G. Béla: Az egyetemesség igénye A történelem visszavétele
• Gergely András: A túlélés útjai A történelem visszavétele
• Szabad György: Levél az értékőrzésről A történelem visszavétele
• Szilágyi Ákos: Az Után hősei A történelem visszavétele
• Zsugán István: Egy azonosságzavar története Beszélgetés Szabó Istvánnal
• Székely Gabriella: Baleset Auschwitzban Társasutazás
• Koltai Tamás: Rejtvényezők Valaki figyel
• Reményi József Tamás: A kis naivak Fiatal értelmiség a filmvásznon
• Szántó Péter: Scarlett néne kunyhója Elfújta a szél
• Marx József: A görög szegénylegény Megalexandrosz
• Takács Ferenc: A hír és a kép Dreyfus – filmen
FESZTIVÁL
• Létay Vera: Fesztiválmakett Figueira da Foz
• Bikácsy Gergely: A szivarkirály meg a gyilkosok Nyon
LÁTTUK MÉG
• Hegyi Gyula: A város hercege
• Koltai Ágnes: A tutaj utasai
• Dániel Ferenc: Aranyoskám
• Greskovits Béla: Remény és támasz
• Ardai Zoltán: Groteszk vadászat
• Vida János: Tienjün-hegyi történet
• Harmat György: UFO Arizonában
• Sneé Péter: Fele-barát-nőm
TELEVÍZÓ
• Faragó Vilmos: Narcissus
• Vadas József: Díszletek között élünk Lakás a tévében
KÖNYV
• Almási Miklós: A mulandóság enciklopédiája
KRÓNIKA
• N. N.: A Filmmúzeum programjából
• N. N.: Mozgó Képek; Filmkultúra
• N. N.: NDK-filmhét

             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Keresés

Lichter Péter

Searching – amerikai, 2018. Rendezte: Aneesh Chaganty. Írta: Sev Ohanian és Aneesh Chaganty. Kép: Juan Sebastian Baron. Zene: Torin Borrowdale. Szereplők: John Cho (David), Sara Sohn (Pamela), Michelle La (Margot), Joseph Lee (Peter). Gyártó: Bazelevs Production. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 102 perc.

 

Aneesh Chaganty elsőfilmes rendező a found footage horrorok költségkímélő formanyelvét gondolja tovább a Keresés című jól átgondolt thrillerével. A talált felvételek ezúttal azonban nem egy különös borzalmakat átélő szereplő videókamerájából származnak, mint a mára már kanonizálttá vált darabok (Ideglelés; Rec; Cloverfield stb) esetében, hanem különböző laptopok és mobiltelefonok interfészeit követjük nyomon (lásd az Unfriended vagy az idei Profil példáját). A Keresés már egy olyan képfogyasztói kultúrában született, ahol a mozgóképalkotás (és fogyasztás) szervesen beépült a mindennapokba. Ezért a rendező sokkal szabadabban ugrálhat a nézőpontok között, amivel paradox módon közelebb kerül a klasszikus filmnyelv mindenütt jelenlevőséhez: például a filmet meghatározó videótelefonos felvételek osztott képernyője lényegében a klasszikus beállítás-ellenbeállítást modellezik. Ez a mediális telítettség sokkal hatékonyabban képes elmesélni egy történetet, mint a „klasszikus” found footage horrorok egy nézőpontos technikája – ezért összetettebb történetek elmesélésére is alkalmas: korábban Kevin B. Lee kísérletezett az általa „desktop documentary”-nek nevezett formával.

A film története egy klasszikus emberrablós thriller fordulatos narratíváját követi. David, a középkorú apa kétségbeesve keresi tinédzser lányát, aki nyom nélkül eltűnt. Az egyszemélyes nyomozás eleinte a lány laptopján történik, majd gyorsan más eszközökre is kiterjed – a tökéletesen adagolt fordulatok pedig egy klasszikus formában elmesélt történettel is működnének. A Keresés mozivásznon egészen bizarr módon hat a sok háttérképpel és chatablakkal: tulajdonképpen ez az a film, amely legtökéletesebben a laptopunkon fog működni – mint egy igazi kiterjesztett film.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2018/10 56-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13843