KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1985/február
• Németh G. Béla: Az egyetemesség igénye A történelem visszavétele
• Gergely András: A túlélés útjai A történelem visszavétele
• Szabad György: Levél az értékőrzésről A történelem visszavétele
• Szilágyi Ákos: Az Után hősei A történelem visszavétele
• Zsugán István: Egy azonosságzavar története Beszélgetés Szabó Istvánnal
• Székely Gabriella: Baleset Auschwitzban Társasutazás
• Koltai Tamás: Rejtvényezők Valaki figyel
• Reményi József Tamás: A kis naivak Fiatal értelmiség a filmvásznon
• Szántó Péter: Scarlett néne kunyhója Elfújta a szél
• Marx József: A görög szegénylegény Megalexandrosz
• Takács Ferenc: A hír és a kép Dreyfus – filmen
FESZTIVÁL
• Létay Vera: Fesztiválmakett Figueira da Foz
• Bikácsy Gergely: A szivarkirály meg a gyilkosok Nyon
LÁTTUK MÉG
• Hegyi Gyula: A város hercege
• Koltai Ágnes: A tutaj utasai
• Dániel Ferenc: Aranyoskám
• Greskovits Béla: Remény és támasz
• Ardai Zoltán: Groteszk vadászat
• Vida János: Tienjün-hegyi történet
• Harmat György: UFO Arizonában
• Sneé Péter: Fele-barát-nőm
TELEVÍZÓ
• Faragó Vilmos: Narcissus
• Vadas József: Díszletek között élünk Lakás a tévében
KÖNYV
• Almási Miklós: A mulandóság enciklopédiája
KRÓNIKA
• N. N.: A Filmmúzeum programjából
• N. N.: Mozgó Képek; Filmkultúra
• N. N.: NDK-filmhét

             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A modell

Varró Attila

The Model – dán-svéd, 2016. Rendezte és írta: Mads Matthiesen. Kép: Petrus Sjövik. Szereplők: Maria Palmer (Emma), Ed Skrein (Shane), Charlotte Tomaszewska (Zofia), Yvonnick Muller (André). Gyártó: Zentropa / Film Vast. Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Feliratos. 105 perc.

 

Kábé példátlan, hogy egy héten belül két azonos nemzetiségű és tematikájú film kerüljön bemutatásra a honi artmozi-hálózatban, ám számos hasonlósága ellenére a szintén „vidéki kislány mélyrepülése a kíméletlen divat-metropoliszban” alapsztorijú Neon démon flitteres szerzői ámokfutásával, Mads Matthiesen életszagúbb Modell-je sokkal jobban megragadható a dán rendező előző (egyben első) filmje, a nálunk is bemutatott Teddy mackó segítségével. Noha a Thaiföldön szerelmet kereső kivénhedt testépítő csendes epizódokból felhúzott anya-fiú drámája után a tizenéves Emma fájdalmas szárnypróbálgatásai a párizsi divatfotó-világban hagyományos szerelmi téboly-thrillerben mondják fel a szokásos tanmesét, a Rút kiskacsából Fekete hattyúvá alakuló hősnő hajszálra ugyanazt a kegyetlen ellentmondást képviseli (az életét külső megjelenésére építő testkép-mutató szüntelen szorongása és önbizalomhiánya) és pontosan ugyanazzal a konfliktussal kénytelen megbirkózni (kóros kötődés a belső biztonság illúzióját kínáló élettárshoz).

Matthiesen szemében láthatóan nincs sötétebb ellenfél a bámész nézői tekinteteknél, szegeződjenek a hősnőre kamera-objektíven vagy fürdőszobai kulcslyukon keresztül – a hamis tükrüknek való megfelelési kényszer alakít hétköznapi emberekből csupaizom vagy csontsovány testű színtiszta fikciót, készteti őket csalásra és hazugságra, de legfőképpen érzelmi függőségre a fikciót tápláló házizsarnoktól. Már ezért is furcsa, hogy második filmjére maga a szerző is átállt a sötét oldalra: míg túlsúlyos, kissé esetlen Teddy mackója szűkszavúságával és tétlenségével is hiteles, pontos, sőt empatikus portrét kínált, a nyüzsgő divatvilágban fordulatról fordulatra ráncigált Modell nem több csupa ín és ideg, csont és bőr klisékollekciónál – kamerás teremtője kezében eltűnt minden fogható róla, maradt a puszta freak-show.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/07 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12815