KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1984/december
KRÓNIKA
• Molnár Gál Péter: Őze Lajos (1934–1984)

• Hegedűs Zoltán: „...És a démon megjelenik” A pénz
AZ ÉN FILMEM
• Kézdi-Kovács Zsolt: A beavatás tekintete Zsebtolvaj

• Koltai Tamás: Kísérlet filmepikára Eszmélés
FORGATÓKÖNYV
• Bereményi Géza: A tanítványok Forgatókönyvrészletek

• Bársony Éva: Mi még mindig háborúzunk Beszélgetés Palásthy Györggyel
• Dés Mihály: Céda vagy szüfrazsett? Carmen
• N. N.: Carlos Saura filmjei
• Ciment Michel: Carmenománia
• N. N.: Carmen a filmvásznon
• Szkárosi Endre: Hűvös részvét Rekonstrukció
• Tallár Ferenc: Harsány metaforák Robbanásveszély
• Szilágyi Ákos: Közérthetetlenség-történeti adalékok Avantgarde és közérthetőség a húszas években
LÁTTUK MÉG
• Bérczes László: Scapin furfangjai
• Koltai Ágnes: Végelszámolás
• Kovács András Bálint: Barbara királynő sírfelirata
• Gáti Péter: Széplány ajándékba
• Sneé Péter: Eljegyzés előtt
• Ardai Zoltán: Jazzbolondok
• Matkócsik András: Hat gézengúz
• Zirkuli Péter: Ragyogó pályafutásom
• Magyar Judit: Nem férünk a bőrünkbe
• Harmat György: A szerelem csapdája
TELEVÍZÓ
• Faragó Vilmos: Rendezők iskolája Molière a képernyőn
KÖNYV
• Pap Pál: Szubjektív filmtörténet

             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

A kapitány kalandjai

Hollós László

 

Gennagyij Vasziljev alkotása iskolásokat okító mese elgépiesedő, reklám uralta világunkról, a gonosz és pénzsóvár tőkés társaságokról.

A kezdő képsorok ifjúsági kalandfilmet ígérnek. Kedves, szeplős kisfiú ábrándozik az iskolában az első tanítási napon dolgozatírás helyett. Képzeletben már hajóra is szállt, hogy a híres-neves Vrungel kapitánnyal, a gyógyszerészből (!) átvedlett tengeri medvével megfejtsék a Bermuda-háromszög titkát. Vitorlásuk, fittyet hányva a mesék legalapvetőbb szabályaira, hol darabokra hullik, hol a semmiből újra épül. A kalandok sora gyakran megtörik, a nótás kedvű kapitány tízpercenként dalra fakad. Az eminens fiúcska bájos padtársának küldött távirataiban soha nem mulasztja el üdvözölni szeretett tanárait. Még néhány utalás a környezet- és természetvédelem fontosságára, s a szivarozó, mindenre elszánt, ám kissé bárgyú gonosztevők megbűnhődnek. Aztán csöngetnek. Az álomkép szertefoszlik, s marad a rideg valóság. Az iskolai dolgozat nem készül el, hősünket lehülyézi bájos padtársa, és természetesen a Bermuda-háromszög rejtélyére sem derül fény.

A kapitány kalandjai könnyed és szokványos gyerektörténetnek indul, ám helyenként alig leplezett propaganda ízű film lesz belőle. Szinte látni a rendező felemelt ujját, amint korunk veszélyeire figyelmezteti a még romlatlan fiatal nézőket.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1982/07 41-42. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7037