KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1984/december
KRÓNIKA
• Molnár Gál Péter: Őze Lajos (1934–1984)

• Hegedűs Zoltán: „...És a démon megjelenik” A pénz
AZ ÉN FILMEM
• Kézdi-Kovács Zsolt: A beavatás tekintete Zsebtolvaj

• Koltai Tamás: Kísérlet filmepikára Eszmélés
FORGATÓKÖNYV
• Bereményi Géza: A tanítványok Forgatókönyvrészletek

• Bársony Éva: Mi még mindig háborúzunk Beszélgetés Palásthy Györggyel
• Dés Mihály: Céda vagy szüfrazsett? Carmen
• N. N.: Carlos Saura filmjei
• Ciment Michel: Carmenománia
• N. N.: Carmen a filmvásznon
• Szkárosi Endre: Hűvös részvét Rekonstrukció
• Tallár Ferenc: Harsány metaforák Robbanásveszély
• Szilágyi Ákos: Közérthetetlenség-történeti adalékok Avantgarde és közérthetőség a húszas években
LÁTTUK MÉG
• Bérczes László: Scapin furfangjai
• Koltai Ágnes: Végelszámolás
• Kovács András Bálint: Barbara királynő sírfelirata
• Gáti Péter: Széplány ajándékba
• Sneé Péter: Eljegyzés előtt
• Ardai Zoltán: Jazzbolondok
• Matkócsik András: Hat gézengúz
• Zirkuli Péter: Ragyogó pályafutásom
• Magyar Judit: Nem férünk a bőrünkbe
• Harmat György: A szerelem csapdája
TELEVÍZÓ
• Faragó Vilmos: Rendezők iskolája Molière a képernyőn
KÖNYV
• Pap Pál: Szubjektív filmtörténet

             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A király látogatása

Huber Zoltán

Hyde Park on Hudson – brit, 2012. Rendezte: Roger Michell. Írta: Richard Nelson. Kép: Lol Crawley. Zene: Jeremy Sams. Szereplők: Bill Murray (Roosevelt), Laura Linney (Daisy), Olivia Williams (Eleanor), Samuel West (Bertie), Olivia Colman (Elizabeth). Gyártó: Film Four / Daybreak Pictures / Free Range Films. Forgalmazó: Big Bang Média. Feliratos. 94 perc.

A romkom-slágerek után a brit tömegfilm mostanság az életrajzi drámákkal aratott komolyabb kritikai és anyagi sikereket. A királyi család tagjai különösen exportképes alanyai ezeknek a történeteknek, hisz a személyes sorsfordulók, a történelmi dilemmák mellett őket még a monarchia patinás, zárt kulisszái is körülölelik, ami szinte mágnesként vonzza a pompára és titkokra éhes közönséget. A király látogatása pontosan ez utóbbi motívumra épít, mikor egy valós esemény apropóján a végletekig elbulvárosítja a portréfilm műfaját.

Roger Michell műve egyszerre idézi fel 1939 nyarát, az újdonsült királyi pár külpolitikailag rendkívül fontos amerikai látogatását és Roosevelt elnök viharos magánéletét. A rendező veterán szívmelengetőként a szerelmi afférok bemutatásával mintha az említett hírességek arcéleit, a világ sorsát befolyásoló, fontos találkozó hátterét vázolná, ám valójában nem tesz mást, csak megszellőztet néhány szaftos pletykát. A látottak valóságalapja így erősen megkérdőjelezhető: a saját unokatestvérét bélyeggyűjteményével elcsábító elnök figurája körülbelül annyira vehető komolyan, mint az üres szántóföldön integető VI. György alakja.

Michell nem törődik sem a hitelességgel, sem a hőseivel és inkább a botrányt szimatoló néző elvárásait követi. Az ikonikus személyekből sima celebeket farag, a kitalált magánéleti drámát pedig kizárólag a szex, a féltékenység és a hűtlenség mozgatja. A háború előestéje, a tények olyan apró díszítőelemek itt, mint a gyönyörűen fényképezett táj, a producerek azonban hátradőlhetnek, elvégre a célközönség elégedetten távozik. Jártunk a király hálószobájában, sőt, a Fehér Ház urát is rajtakaptuk, amint a titkárnővel lép félre – aki esetleg ennél mélyebb dolgokra számított, az maximum a Roosevelt-házaspárt alakító Olivia Williams és Bill Murray jelenlétével vigasztalódhat.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/02 54-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11334