KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1984/augusztus
ANIMÁCIÓ
• Kemény György: Centik helyett mérce Az animáció esélyei
• Bársony Éva: Művészet vagy biznisz? Beszélgetések rajzfilmrendezőkkel
• Szilágyi Ákos: Az animált Arany Két nézőpontból: Daliás idők
• Szemadám György: Mozgó táblaképek Két nézőpontból: Daliás idők
• Reisenbüchler Sándor: Tükörképek és átváltozások Emlékezés Kovásznai Györgyre

• Zalán Vince: A rajongó A „filmes” Balázs Béláról
• Barna Imre: Szemközt a rózsaszínnel Omega, Omega...
• Bari István: Vesztesnek születtek Tekintetek és mosolyok
• N. N.: Kenneth Loach filmjei
• Bikácsy Gergely: Truffaut, húsz év múltán Szomszéd szeretők
• Zsugán István: Keleti széljárás Sanremo
ISMERETLEN ISMERŐSÖK
• Gambetti Giacomo: Öklök a zsebben Marco Bellocchio
• N. N.: Marco Bellocchio filmjei

• Kovács István: Történelmi, emberi jelkép Csatorna
LÁTTUK MÉG
• Matos Lajos: King Kong
• Báron György: Rossz fiú
• Gáti Péter: Casablanca Cirkusz
• Koltai Ágnes: Kezesség egy évre
• Gáti Péter: Frissen lopott milliók
• Ardai Zoltán: A pagoda csapdája
• N. N.: Megtalálni és ártalmatlanná tenni
• N. N.: A világgá ment királylány
• N. N.: Arany a tó fenekén
TELEVÍZÓ
• Margócsy István: Kirgízia messze van? Ajtmatov regényei a képernyőn
• Faragó Vilmos: Tévéműveltség
• Mihályfi Imre: Deme Gábor (1934–1984)
• Bikácsy Gergely: Búcsú a Savarintól Arany Prága
KRÓNIKA
• Koltai Ágnes: Filmművészet a múzeumban

             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Krónika

Czigány Tamás (1928-2014)

Schubert Gusztáv

Kevesen tudják, hogy Szabó István, Rófusz Ferenc, M. Tóth Géza mellett Czigány Tamás polcán is ott állt egy Oscar. Igaz, csak kicsinyített mása, amit az utolsó körbe jutott jelöltek kapnak. Nagyon nagy elismerés ez is. Czigány Tamás a Részletek Bach Máté passiójából (1965) című kisfilmjére kapta. Soha nem készített játékfilmet, ismeretterjesztő dokumentarista volt, sok-sok remek művészportré és képzőművészeti film (Csontváry, Mednyánszky, Magyar romantika, Magyar szecesszió, A magyar avantgárd születése ), portréfilm (Illyés Gyula, Keresztúry Dezső), közhasznú tévéműsor (Szülők iskolája, Híres könyvtárak) dicséri műveltségét, ízlését, szabad szellemét és beleérző képességét. A képzőművészet iránti fogékonysága családi örökség, felmenői közt ott van Czigány Dezső, a Nyolcak egyik zsenije. A Máté passió nem ismeretterjesztés, nem zenetörténeti illusztráció és nem történelemóra, megrendítő rekviem az angyaliból és a sátániból kontár mód összegyúrt, hasadt emberi lélek fölött.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/03 3-3. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11832