KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1984/június
POSTA
• Korompai Zsigmondné: Cenzorok vagy sietős emberek?
• A szerkesztőség : Válasz
KRÓNIKA
• N. N.: Rövid hírek

• Szilágyi Ákos: A tokba bújt film Enteriőr a magyar filmművészetben
• Bikácsy Gergely: A tenger habja Eszkimó asszony fázik
• Reményi József Tamás: Félrelépni tilos Házasság szabadnappal
• Bálint B. András: Párbeszéd az együttélésért Nyitott utak
• Koltai Ágnes: Biedermeier szerelem Beszélgetés Elek Judittal
• Marx József: Platonov köpenye Három fivér
• Baracs Dénes: Kínai film, kínai élet, kínai politika Beszélgetés Dósai Istvánnal és Kőhalmi Ferenccel
• Fáber András: Művész – kettős szerepben Alai Robbe-Grillet, az író és a filmrendező
• N. N.: Alain Robbe-Grillet főbb írói művei
• N. N.: Alain Robbe-Grillet filmjei
ISMERETLEN ISMERŐSÖK
• Gambetti Giacomo: A lehetetlen álom Marco Ferreri filmjeiről
• N. N.: Marco Ferreri filmjei
FESZTIVÁL
• Székely Gabriella: A legszebb férfikor Oberhausen
• Kovács András Bálint: Profi amatőrök vagy amatőr profik? Beszámoló a XXXI. Országos Amatőrfilm Fesztiválról

• Csontos Sándor: Sarkadi Imre kiadatlan írásaiból
• Sarkadi Imre: Sűrített pillanatok Sarkadi Imre kiadatlan írásaiból
LÁTTUK MÉG
• Lalík Sándor: Kelly hősei
• Harmat György: Sok pénznél jobb a több
• Schubert Gusztáv: A Tűz gyermekei
• Bán Zsófia: Fegyvercsempészek
• Hegedűs Tibor: Föld alatt, föld felett
• Sarodi Tibor: Balfácán
• Gáti Péter: Egy szerzetes szerelme
• Koltai Ágnes: Itália bukása
TELEVÍZÓ
• Szilágyi János: „Mester”-mű? Beszélgetés a Hírháttér hátteréről Mester Ákossal
• Faragó Vilmos: Határozatlansági reláció
KÖNYV
• Csantavéri Júlia: Glauber Rocha és a többiek

             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

A jogdoktor

Benke Attila

Roman J. Israel, Esq. – amerikai, 2017. Írta és rendezte: Dan Gilroy. Szereplők: Denzel Washington, Colin Farrell, Carmen Ejogo. Forgalmazó: Sony. 122 perc.

 

Ügyvédekről és jogi procedúrákról filmet készíteni nem feltétlenül hálás feladat, hiszen a tárgyalás sem mindig látványos, de a pert megelőző anyaggyűjtés végképp nem fotogén folyamat. Hogy mozgóképen is szinte tapintható legyen a drámai feszültség, ahhoz érdekes karakterek vagy izgalmas ügyek kellenek, mint az aktuális, mindenkit érdeklő társadalmi problémákra reflektáló 12 dühös ember, a Ne bántsátok a feketerigót!, a Legbelső félelem, a hazai dokumentumfilm, az Ítélet Magyarországon vagy a tavalyelőtti HBO-minisorozat, az Aznap éjjel esetében. A remek neonoir, az Éjjeli féreg aljas riporterhőse után Dan Gilroy is egy különc ügyvédfigurával foglalkozott a Golden Globe-ra és Oscarra jelölt A jogdoktorban, mely színvonalában ugyan kissé elmarad az előző filmtől, de számos okból – mindenekelőtt a főszereplője miatt – ez is izgalmas alkotás.

A jogdoktor hőse az idősödő idealista ügyvéd, egykori polgárjogi aktivista, Roman J. Israel, aki Los Angelesben dolgozik egy kis cégnél partnerével, Williammel. Miután a gyakorlatias William meghal, a teoretikus beállítottságú Roman képtelen tovább vinni a vállalkozást, új munkát kell találnia. A karrierista George ajánlatot is tesz neki, azonban ahhoz, hogy helyt álljon nagyobb és népszerűbb munkahelyén, Romannek le kell számolnia romantikus eszméivel. A betagozódáshoz vezető út azonban fájdalmas az elvhű férfi számára, ezért több súlyos hibát is elkövet, melyek megpecsételik sorsát.

Dan Gilroy új filmje a Denzel Washington által remekül eljátszott főhős izgalmas belső konfliktusai miatt érdemel figyelmet. A jogdoktor nemcsak a tudomány és a gyakorlat közti feszültséget mutatja be hitelesen, hanem a társadalmi–politikai rendszer reformjának problémáira is ráirányítja a figyelmet a címszereplő és Maya, az önkéntes polgárjogi aktivista kapcsolatán keresztül. Roman tökéletes ellentéte az Éjjeli féreg gumigerincű antihősének, minthogy makacsul kitart elvei mellett, melyek szerint a világ jobbá tehető a jogtudomány elitista dogmáival. Azonban a férfi ezzel a rögeszmés konzervativizmusával egyfelől elijeszti magától a lázadó fiatalokat, másfelől bajba sodorja vele ügyfeleit is. Jóllehet, amennyiben Roman feladja nézeteit, elveszíti egyéniségét, nem tud többé tükörbe nézni. Ezt a dilemmát remekül ábrázolja Dan Gilroy, így sajnálatos, hogy a film utolsó harmadában nem tud mit kezdeni a karakter addig megtett útjával, a lezárás hirtelen és hiteltelen. Ettől persze még A jogdoktor többet érdemel, mint az elmarasztaló külföldi kritikákból kitetszik, mivel hibái ellenére a kortárs drámának álcázott propagandafilmekhez képest komplex mű, nem egyszerűsíti le tárgyalt problémáit a manapság egyre kínosabb politikai korrektség jegyében.

Extrák: Kisfilm Denzel Washington és Colin Farrell karakteréről, kimaradt jelenetek, werkfilm.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2018/07 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13724