KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1983/november
KRÓNIKA
• Koltai Ágnes: Lengyel filmhét
FESZTIVÁL
• Zsugán István: Vicsorgó Arany Oroszlánok Velence
SZOVJET FILMEK FESZTIVÁLJA
• Veress József: Az egyensúly keresése Magánélet

• Spiró György: A befejezetlen dráma Nyikita Mihalkov filmjei a televízióban
• Báron György: A „speciális visszaesés” Könnyű testi sértés
• Koltai Tamás: Megérkezett a revizor? Délibábok országa
• Kovács István: Történelmi misztériumjáték Beszélgetés Kardos Ferenccel
• Fábri Zoltán: Emlékezés Nádasdy László (1929–1983)
• Nemes Nagy Ágnes: Lovag-ábránd Excalibur
• Fogarassy Miklós: Utazások egy katonai szükségállapot mélyére Az út
• Barna Imre: Az utolsó t... Az utolsó tangó Párizsban
• Gyárfás Endre: Bölénynyúzók A vadnyugat népköltészete és a westernfilm
LÁTTUK MÉG
• Székely András: Az idő urai
• Koltai Ágnes: Portrék korhű keretben
• Takács Ferenc: A francia hadnagy szeretője
• Kapecz Zsuzsa: Rita asszony menyasszony
• Deli Bálint Attila: Az álarcos lovas legendája
• Zoltán Katalin: Röpke éjszaka
• Greskovits Béla: Csillaghullás
VIDEÓ
• Mihály Éva: Képmagnózgatásaink... Kerekasztal-beszélgetés a videó kulturális felhasználásáról
KÖNYV
• Koltai Ágnes: Kis magyar lexikonográfia

             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Krónika

Czigány Tamás (1928-2014)

Schubert Gusztáv

Kevesen tudják, hogy Szabó István, Rófusz Ferenc, M. Tóth Géza mellett Czigány Tamás polcán is ott állt egy Oscar. Igaz, csak kicsinyített mása, amit az utolsó körbe jutott jelöltek kapnak. Nagyon nagy elismerés ez is. Czigány Tamás a Részletek Bach Máté passiójából (1965) című kisfilmjére kapta. Soha nem készített játékfilmet, ismeretterjesztő dokumentarista volt, sok-sok remek művészportré és képzőművészeti film (Csontváry, Mednyánszky, Magyar romantika, Magyar szecesszió, A magyar avantgárd születése ), portréfilm (Illyés Gyula, Keresztúry Dezső), közhasznú tévéműsor (Szülők iskolája, Híres könyvtárak) dicséri műveltségét, ízlését, szabad szellemét és beleérző képességét. A képzőművészet iránti fogékonysága családi örökség, felmenői közt ott van Czigány Dezső, a Nyolcak egyik zsenije. A Máté passió nem ismeretterjesztés, nem zenetörténeti illusztráció és nem történelemóra, megrendítő rekviem az angyaliból és a sátániból kontár mód összegyúrt, hasadt emberi lélek fölött.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/03 3-3. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11832