KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1983/november
KRÓNIKA
• Koltai Ágnes: Lengyel filmhét
FESZTIVÁL
• Zsugán István: Vicsorgó Arany Oroszlánok Velence
SZOVJET FILMEK FESZTIVÁLJA
• Veress József: Az egyensúly keresése Magánélet

• Spiró György: A befejezetlen dráma Nyikita Mihalkov filmjei a televízióban
• Báron György: A „speciális visszaesés” Könnyű testi sértés
• Koltai Tamás: Megérkezett a revizor? Délibábok országa
• Kovács István: Történelmi misztériumjáték Beszélgetés Kardos Ferenccel
• Fábri Zoltán: Emlékezés Nádasdy László (1929–1983)
• Nemes Nagy Ágnes: Lovag-ábránd Excalibur
• Fogarassy Miklós: Utazások egy katonai szükségállapot mélyére Az út
• Barna Imre: Az utolsó t... Az utolsó tangó Párizsban
• Gyárfás Endre: Bölénynyúzók A vadnyugat népköltészete és a westernfilm
LÁTTUK MÉG
• Székely András: Az idő urai
• Koltai Ágnes: Portrék korhű keretben
• Takács Ferenc: A francia hadnagy szeretője
• Kapecz Zsuzsa: Rita asszony menyasszony
• Deli Bálint Attila: Az álarcos lovas legendája
• Zoltán Katalin: Röpke éjszaka
• Greskovits Béla: Csillaghullás
VIDEÓ
• Mihály Éva: Képmagnózgatásaink... Kerekasztal-beszélgetés a videó kulturális felhasználásáról
KÖNYV
• Koltai Ágnes: Kis magyar lexikonográfia

             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Az erdő foglyai

Géczi Zoltán

Henjel gwa Geuretel – dél-koreai, 2007. Rendezte: Pil-Sung Yim. Szereplők: Jeong-myeong Cheon, Young-nam Jang. Forgalmazó: Cinetel. 117 perc. 

A hollywoodi filmipar növekvő elszántsággal fosztogatja a nyugati mesetárat, Az erdő foglyait azonban a nézők szerencséjére másféle tőről metszették. A producervezérelt, az aktuális divatoknak megfelelni kívánó amerikai adaptációktól eltérően Pil-Sung Yim ízig-vérig szerzői filmet forgatott, amely nem csupán kizsákmányolja a klasszikusok mesefiguráit (lásd például A lány és a farkast) és dramaturgiai motívumait, hanem az ázsiai kísértethistóriák elemei mellett eredeti ötleteket is felvonultat. A dél-koreai író–rendező több Grimm-mese elemeit is felhasználta (a koreai cím – Jancsi és Juliska – inkább tekinthető laza hivatkozásnak, mintsem szorosan vett definíciónak), de új keretet fogalmazott meg, és kortárs környezetbe helyezte a szövevényes cselekményt. Szívderítő módon a film esztétikájára éppolyan gondot fordítottak, mint a narratívára: az erdő mélyén rejtőző meseház álommunka volt a díszlettervező számára, a kosztümök nemkülönben kidolgozottak.

Az erdő foglyai explicit módon, de az amerikai mainstream közhelykatalógusától jócskán elrugaszkodva jeleníti meg a Grimm-meséket átszövő horrort: a bizarr és szürreális képek feszültségét színes sütik és pajkos játéktündérek ellenpontozzák, a rémmese látványvilágát gondosan megkomponált képek és szokatlan objektívhasználat határozza meg. Sajnos a párbeszédekre ráfért volna egy forgatókönyvdoktor, a dialógusok lehetnének valamelyest élettelibbek, miként a 117 perces játékidő is hosszabb kicsit az optimálisnál, tíz-tizenöt perccel érdemes lett volna megkurtítani. Ezzel együtt Pil-Sung Yim filmje nagyságrendekkel komolyabb és üdítőbb mesefilm, mint a klasszikus történetek divatosra fazonírozott amerikai változatai; a korongon egy fantáziadús, felnőtteknek készített high concept rémmesét lel a vásárló.

Extrák: előzetes, képgaléria.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/02 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10969