KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1983/június
KRÓNIKA
• Koltai Ágnes: Norvég és NDK filmhét Budapesten

• Greskovits Béla: Esélylatolgatás Filmgyártásunk koprudukciós vállalkozásairól
• Koltai Tamás: Kacsafilozófia – háziszárnyassal Szegény Dzsoni és Árnika
• Kovács András Bálint: Ipari rituálé és nyelvi mítosz Beszélgetés Bódy Gáborral
• Barna Imre: Werther a kórházban A rét
• Ardai Zoltán: Kis nagy ábránd Atlantic City
• Zalán Vince: A gondolkodás menedéke Lindsay Anderson filmjeiről
• N. N.: Lindsay Anderson filmjei
• Wisinger István: „Egy kissé mindannyian bolondok vagyunk...” Budapesti beszélgetés Lindsay Andersonnal
ISMERETLEN ISMERŐSÖK
• Zsugán István: Az érettség kora Az új görög film
• Molnár Gál Péter: A Zorbátlanított Hellász Jegyzetek Angelopuloszról
• N. N.: Theodorosz Angelopulosz filmjei

• Kézdi-Kovács Zsolt: A Visszaesők forgatásán A rendező jegyzetlapjaiból 2.
LÁTTUK MÉG
• Lajta Gábor: A telhetetlen méhecske
• Gáti Péter: Egy festő tragédiája
• Varga András: A profi
• Zoltán Katalin: Tamás bátya kunyhója
• Greskovits Béla: A szénbányász lánya
• Peredi Ágnes: Gyilkosság a tajgán
• Kapecz Zsuzsa: A bojánai mester
• Hollós László: Flep, a róka
• Vanicsek Péter: Harc a vízen
• Greskovits Béla: Vámpírok bálja
• Simándi Júlia: Bölcs Jaroszlav
TELEVÍZÓ
• Reményi József Tamás: Három szólamban Áprilisi műsorokról
• Báron György: Realizmus és dekadencia Luchino Visconti portréjához
KÖNYV
• Gaál István: Itáliai csoda némán Könyv az olasz némafilmről

             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Michael Clayton

Kovács Gellért

Michael Clayton – amerikai, 2007. Rendezte és írta: Tony Gilroy. Kép: Robert Elswit. Zene: James Newton Howard. Szereplők: George Clooney (Michael Clayton), Tom Wilkinson (Edens), Tilda Swinton (Karen), Sydney Pollack (Marty), Michael O'Keefe (Grissom). Gyártó: Samuels Media / Castle Rock Entertainment / Mirage Enterprises. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 119 perc.

 

A címszereplő kocsiját hátrahagyva döbbenten áll a kékesszürke pirkadatban. A domb tetején pihenő lovakat bámulja. Vészjóslóan csendes, tökéletesen fényképezett, már-már költői pillanat ez. Tán épp ezért fura hatást kelt, amikor először látjuk. George Clooney kissé zilált, de még így is szívdöglesztő eleganciája nem illik e búskomor, festményszerű képbe. Aztán a film vége felé visszatérünk a jelenethez – ám ekkor már nem érezzük disszonánsnak a főhős vidéki kiruccanását. Hiszen tapasztaltuk: alaposan és keservesen megdolgozott a megvilágosodásért.

Michael Clayton tehetséges jogász, aki hosszú ideje szolgálja jó pénzért a kétes erkölcsű hatalmasokat. Igazi profi: az igazságszolgáltatás kiskapuinak összes kulcsát divatos zakója zsebében hordozza, és ha megtalálja a kijáratot, nem létezik ronda ügy, amelyet ne lenne képes eltussolni a megfelelő paragrafus segítségével. Ám egy napon – halmozódó magánéleti problémái és egy tragédia folyományaként – mégiscsak fölébred benne a szunnyadó humánum. Számot vet tetteivel, majd alaposan befűt a lelkiismeretlen gazembereknek.

A hasonló témákban egykor verhetetlen mesterek (például Sidney Lumet vagy Sydney Pollack, aki jelen darabban talán nem véletlenül játszik egy fontosabb szerepet) bizonyára izgalmas, kellemesen didaktikus filmet forgattak volna e szabványos tanmeséből. A rendezés terén kezdő, ezt megelőzően csak forgatókönyvíróként jegyzett Tony Gilroy az elődökhöz méltó szakértelemmel, ám jóval komorabb stílusban feszült neki a kihívásnak: bombasztikus fordulatok nélkül, szinte kizárólag a színészekre összpontosítva (Clooney mellett Tilda Swinton és Tom Wilkinson is brillírozik) vezényelte le művét. Nem szeretném elkiabálni, de azért megkockáztatom: Gilroy személyében nagy jövő előtt álló direktor került be a hollywoodi véráramba.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/02 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9283