KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1983/június
KRÓNIKA
• Koltai Ágnes: Norvég és NDK filmhét Budapesten

• Greskovits Béla: Esélylatolgatás Filmgyártásunk koprudukciós vállalkozásairól
• Koltai Tamás: Kacsafilozófia – háziszárnyassal Szegény Dzsoni és Árnika
• Kovács András Bálint: Ipari rituálé és nyelvi mítosz Beszélgetés Bódy Gáborral
• Barna Imre: Werther a kórházban A rét
• Ardai Zoltán: Kis nagy ábránd Atlantic City
• Zalán Vince: A gondolkodás menedéke Lindsay Anderson filmjeiről
• N. N.: Lindsay Anderson filmjei
• Wisinger István: „Egy kissé mindannyian bolondok vagyunk...” Budapesti beszélgetés Lindsay Andersonnal
ISMERETLEN ISMERŐSÖK
• Zsugán István: Az érettség kora Az új görög film
• Molnár Gál Péter: A Zorbátlanított Hellász Jegyzetek Angelopuloszról
• N. N.: Theodorosz Angelopulosz filmjei

• Kézdi-Kovács Zsolt: A Visszaesők forgatásán A rendező jegyzetlapjaiból 2.
LÁTTUK MÉG
• Lajta Gábor: A telhetetlen méhecske
• Gáti Péter: Egy festő tragédiája
• Varga András: A profi
• Zoltán Katalin: Tamás bátya kunyhója
• Greskovits Béla: A szénbányász lánya
• Peredi Ágnes: Gyilkosság a tajgán
• Kapecz Zsuzsa: A bojánai mester
• Hollós László: Flep, a róka
• Vanicsek Péter: Harc a vízen
• Greskovits Béla: Vámpírok bálja
• Simándi Júlia: Bölcs Jaroszlav
TELEVÍZÓ
• Reményi József Tamás: Három szólamban Áprilisi műsorokról
• Báron György: Realizmus és dekadencia Luchino Visconti portréjához
KÖNYV
• Gaál István: Itáliai csoda némán Könyv az olasz némafilmről

             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Átjáró

Géczi Zoltán

Passage – amerikai, 1979. Rendezte: J. Lee Thompson. Szereplők: Malcolm McDowell, James Mason, Christopher Lee. Forgalmazó: Fantasy Film. 104 perc.

A Quentin Tarantino által újrahasznosított klasszikusok csodaszép példája J. Lee Thompson 1979-es mozija. A neves mestertolvaj a fiatal Malcolm McDowell által játszott von Berkow karakterét emelte át a Becstelen brigantyk szereplői közé, így alakítva ki Hans Landa ezredes figuráját. Miután Thompson vérprofi direktor volt (két cím a terjedelmes lajstromból: Rettegés foka, 1962; A fehér bölény, 1977), valamint a második világháborús filmek rutinos szakértője, megengedhetett magának olyan kreatív túlkapásokat, mint a választékos modorú, kiművelt, a sejtjei legmélyéig szadista SS-elhárítótiszt szerepeltetése. Annak ellenére, hogy a cselekmény főhőse Anthony Quinn (egy névtelen baszk pásztort játszik, aki az ellenállás megbízásából csempész át egy tudóst és annak családját a francia–spanyol határon), valamint Christopher Lee is tisztes szerepet kapott, az Átjáró Malcolm McDowell filmje; neki köszönhetően Thompson bizonyos jelenetekben a nazisploitation szubzsáner őrült humorát és explicit brutalitását idézi meg ebben az alapvetően régimódi, lineárisan elbeszélt kémtörténetben. Ily módon emelkedik ki az Átjáró a tisztességgel megkomponált, dramaturgiailag kiegyensúlyozott, ám középszerű mozik közül: a gulyásfőzéssel kombinált kényszervallatás, a cigányvajda kihallgatása, illetve a horogkereszttel dekorált alsónadrágban elkövetett nemi erőszak oly harsány és vad gegek, amiket manapság már egyetlen producer sem engedne be egy amerikai stúdiófilmbe.

Extrák: Előzetes, filmográfiák.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/02 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11350