KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1983/június
KRÓNIKA
• Koltai Ágnes: Norvég és NDK filmhét Budapesten

• Greskovits Béla: Esélylatolgatás Filmgyártásunk koprudukciós vállalkozásairól
• Koltai Tamás: Kacsafilozófia – háziszárnyassal Szegény Dzsoni és Árnika
• Kovács András Bálint: Ipari rituálé és nyelvi mítosz Beszélgetés Bódy Gáborral
• Barna Imre: Werther a kórházban A rét
• Ardai Zoltán: Kis nagy ábránd Atlantic City
• Zalán Vince: A gondolkodás menedéke Lindsay Anderson filmjeiről
• N. N.: Lindsay Anderson filmjei
• Wisinger István: „Egy kissé mindannyian bolondok vagyunk...” Budapesti beszélgetés Lindsay Andersonnal
ISMERETLEN ISMERŐSÖK
• Zsugán István: Az érettség kora Az új görög film
• Molnár Gál Péter: A Zorbátlanított Hellász Jegyzetek Angelopuloszról
• N. N.: Theodorosz Angelopulosz filmjei

• Kézdi-Kovács Zsolt: A Visszaesők forgatásán A rendező jegyzetlapjaiból 2.
LÁTTUK MÉG
• Lajta Gábor: A telhetetlen méhecske
• Gáti Péter: Egy festő tragédiája
• Varga András: A profi
• Zoltán Katalin: Tamás bátya kunyhója
• Greskovits Béla: A szénbányász lánya
• Peredi Ágnes: Gyilkosság a tajgán
• Kapecz Zsuzsa: A bojánai mester
• Hollós László: Flep, a róka
• Vanicsek Péter: Harc a vízen
• Greskovits Béla: Vámpírok bálja
• Simándi Júlia: Bölcs Jaroszlav
TELEVÍZÓ
• Reményi József Tamás: Három szólamban Áprilisi műsorokról
• Báron György: Realizmus és dekadencia Luchino Visconti portréjához
KÖNYV
• Gaál István: Itáliai csoda némán Könyv az olasz némafilmről

             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Top Secret!

Varga Zoltán

Top Secret! – amerikai, 1984. Rendezte: Jim Abrahams, David Zucker, Jerry Zucker. Szereplők: Val Kilmer, Omar Sharif, Lucy Gutteridge. Forgalmazó: InterCom. 87 perc.

Még ha nem vált is a filmvígjátékok olyan agyonidézett tételévé, mint az Airplane!, s nem is bocsájtott útjára közkedvelt szériát, mint a Csupasz pisztoly, a Top Secret! kétségkívül megállja a helyét a híresebb ZAZ-paródiák mellett. A rendezői, forgatókönyvírói és produceri feladatokat ellátó trió fogalommá vált a paródia történetében: Jim Abrahams és a Zucker fivérek (David és Jerry) jóformán forradalmasították a műfajt a nyolcvanas években. Bár kelléktáruk zömmel a komikus hatáskeltés profánabb lehetőségeire épít – s az obszcenitás súrolásával a trió munkái tagadhatatlanul a „rosszízlés vígjátékainak” méltatlan sikereit előlegezik –, mégsem csupán a szexuális és altesti poénok dömpingjével mulattatnak, hiszen a verbális és a képi humor, valamint az önreflexív viccek egyaránt megállás nélkül sorjáznak opuszaikban.

Míg az Airplane! és a Csupasz pisztoly egy-egy műfajon röhög, a Top Secret!-ben a kigúnyolt műfajok és az anakronizmusok önfeledt – már a sztori szintjén nonszensznek minősíthető – halmozásával találkozunk: a kortárs Kelet-Németországba vezető bonyodalmak a kémfilmek témáit és figuráit kutyulják össze a francia ellenállók köré szőtt II. világháborús toposzokkal, ám végül az Elvis Presley-rockmusicalekből kölcsönzött bájgúnár lesz a nagy megmentő. Láthatunk eközben lövöldöző szörfösöket, vízmélyi bunyót, Kék lagúna-karikatúrát, tehénnek álcázott ellenállókat, nem beszélve egy visszafelé felvett jelenetről – a pályakezdő Val Kilmer mellett pedig színészveteránok tündökölnek az epizódszerepekben, köztük Omar Sharif és a Hammer-filmek nagy öregjei (Peter Cushing, Michael Gough). A Top Secret! a klasszikus amerikai rajzfilm legvadabb trendjeinek élőszereplős örököseként is felfogható: Tex Avery és Bob Clampett agymenéseiben sűrűsödtek olyan abszurd gegek, mint itt.

Extrák: kimaradt jelenetek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/10 59-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11274