KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1983/április
POSTA
• Lalík Sándor: Talpra Győző! Olvasói levél
• Molnár Klára: Talpra Győző! Olvasói levél
• A szerkesztőség : Hibaigazítás
FESZTIVÁL
• Hermann István: Nemzeti erkölcstörténet Válaszok és kérdőjelek
FILMSZEMLE
• N. N.: A XV. Magyar Játékfilmszemle díjai
• Hankiss Elemér: Sötét tükör? Jegyzetek a mai magyar filmek társadalomképéről

• Bikácsy Gergely: Póker és guillotine Hatásvadászok
• Szilágyi Ákos: A parasztpolgár Ne sápadj!
• Létay Vera: Szókereskedők Elveszett illúziók
• Gambetti Giacomo: És a hajó megy Fellini beszél új filmjéről
• Báron György: Repülés Kis kiruccanások
• Barna Imre: Hölgyek, opera, ópium, erő Ária egy atlétáért
• Bacsó Péter: Csupa nagybetűvel Szász Péter halálára
• N. N.: Szász Péter (1927–1983) filmjei
LÁTTUK MÉG
• Gáti Péter: Bombanő
• Jakubovits Anna: Minden fordítva
• Kulcsár Mária: Husszein vére
• Jakubovits Anna: Morfium
• Simándi Júlia: Elefánt-sztori
• Greskovits Béla: Fokhagyma és ananász
• Jakubovits Anna: Talpig olajban
• Gáti Péter: Gary Cooper, ki vagy a mennyekben
• Greskovits Béla: A hét merész kaszkadőr
• Ardai Zoltán: A vadászat
TELEVÍZÓ
• Hajdú János: A planetáris kommunikáció
• Reményi József Tamás: A Himnusz tetszési indexe A februári tévéműsorokról
• Szilágyi János: Mindennapi szignálunk Beszélgetés Ipper Pállal, Matúz Józsefnéval és Elek Jánossal a TV-Híradóról
VITA
• Bernáth László: Televízió, magánvallás nélkül
• Csepeli György: Egy csodalény evilágisága
KÖNYV
• Lajta Gábor: Esztétizálás nélkül Beszélgetések a dokumentumfilmről
KRÓNIKA
• Pánczél György: Bodrossy Félix (1920–1983)

             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Drága Elza!

Kovács Patrik

Magyar, 2014. Rendezte: Füle Zoltán. Szereplők: Makrai Gábor, Bodor Géza, Ripli Zsuzsanna. Forgalmazó: Fantasy Film. 96 perc.

 

Habár az utóbbi években látványosan kitágult a magyar film műfaji horizontja, néhány költségigényes zsáner csak lassan vagy egyáltalán nem fog gyökeret verni a hazai piacon. A háborús filmek száma például továbbra is elenyésző, ami azért is sajnálatos, mert e műfaj különösen alkalmas volna bizonyos, máig velünk élő traumák feldolgozására. Füle Zoltán kis tőkéből készített független produkciója, a Drága Elza! nem tesz kísérletet ez utóbbira: a sztori 1942-ben játszódik a keleti fronton, és a szovjet hadifogságba esett Lombos honvédról (Makray Gábor) szól, akinek egyetlen célja, hogy Ukrajna poklából hazajusson csalfa feleségéhez, és elégtételt vegyen az asszonyon.

A forgatókönyvírók hamar elfeledkeznek a bosszúmotívumról, s a Drága Elza! szinte észrevétlenül fordul át pikareszkbe, ráadásul a címszereplő bűnössége sem tisztázódik. Az elbeszélés szinte minden céltudatosságot nélkülöz: lazán összefüggő szituációk tudósítanak az aknamentesítést végző fogolytábor keserű hétköznapjairól, s persze arról, hogy az oroszok mennyire olcsón mérik az emberéletet. Közhelyes tapasztalat, de nem kevésbé klisészerű, mint a rideg szovjet tiszt és az emberséges felcsernő románca, melyből kiviláglik, hogy a másik oldalon állókat is anya szülte. A harci szekvenciák viszont a korlátozott lehetőségek ellenére is perfektül megkomponáltak és látványosak, a felhasznált jelmezek pedig kellőképp autentikusak. Problémás viszont, hogy a film szinte kizárólag szűk plánokkal dolgozik, s egyáltalán nem találkozunk csatamezőt pásztázó totálképekkel.

Ahelyett, hogy a világégés tragédiájának sajátosan magyar sorskérdéseit taglalná, Füle Zoltán a rendelkezésére álló szűkös erőforrásokból összehozott egy hollywoodiánus akciófilmet. A Drága Elza! a közegábrázolás frontján ugyan derekasan helytáll, ám kissé átlátszó módon rabolja meg a tengerentúli mozit. Lombos fausti utazása például egy olyan duplacsavarral ér révbe, melyet temérdek modern klasszikusból (Harcosok klubja, Hatodik érzék, A gépész) ismerhetünk.

Extrák: Nincsenek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2018/02 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13553