KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1983/január
KRÓNIKA
• N. N.: Alberto Cavalcanti, King Vidor, Elio Petri, Jacques Tati

• Zalán Vince: Színt vallani Új Balázs Béla-kötetek
• Balázs Béla: Filmkritikát! Balázs Béla filmkritikái – először magyarul
• Balázs Béla: Nanuk, az eszkimó Balázs Béla filmkritikái – először magyarul
• Balázs Béla: A kritika kritikája Balázs Béla filmkritikái – először magyarul
• Balázs Béla: Pénzért mindent Balázs Béla filmkritikái – először magyarul
• Balázs Béla: Polikuska Balázs Béla filmkritikái – először magyarul
• Balázs Béla: Levél Erdei belügyminiszter úrhoz a cenzúráról és egy szép magyar szóról Balázs Béla filmkritikái – először magyarul
• Koltai Tamás: Szakszeűen kisiklatott vonatok Viadukt
• Koltai Ágnes: Varázslók és emberek Tündér Lala
• Boros István: Elsőfilmesek, 1983 Erdőss Pál, Sólyom András, Szurdi Miklós, Vészi János
• Nemes Nagy Ágnes: Vadnyugat keleten A testőr
• András László: Ötezer éves történet A postás mindig kétszer csenget
• Molnár Gál Péter: Játék a bizonytalansággal Madarak
FESZTIVÁL
• Zalán Vince: Múlt és jelen Mannheim
• Zsugán István: Emberek a fevevőgép előtt Nyon

• Bikácsy Gergely: Bálnák és szalamandrák Vázlat Alain Tannerről
• N. N.: Alain Tanner filmjei
LÁTTUK MÉG
• Lajta Gábor: A gránátalma színe
• Kövesdi Rózsa: Várlak nálad vacsorára
• Simándi Júlia: A 34-es gyors
• Simándi Júlia: Az elnök elrablása
• Kapecz Zsuzsa: Nyugtalanság
• Farkas András: Kétes hírű menyasszony
• Schubert Gusztáv: Szökés a halál elől
• Schubert Gusztáv: Szerelmek, esőcseppek
• Varga András: Végállomás
TELEVÍZÓ
• Faragó Vilmos: A művész élete képekben Liszt Ferenc
• Szilágyi János: A Kockázat kockázata
• Csepeli György: Kant a televíziót nézi A tévéműsorok tetszéséről
KÖNYV
• Simándi Júlia: A hallgatag Asta

             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Moszkva tér

Benke Attila

Magyar, 2001. Írta és rendezte: Török Ferenc. Szereplők: Karalyos Gábor, Balla Eszter, Szabó Simon. Forgalmazó: MNFA. 88 perc.

 

A hatvanas évektől szinte minden színre lépő rendezőgeneráció tagjai készítettek önvallomásszerű „így jöttem filmeket” (Szabó István: Álmodozások kora, Gothár Péter: Megáll az idő, Reisz Gábor: VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlanig). A Moszkva tér Gaál István Sodrásbanjához és az Álmodozások korához hasonlóan különösen fontos film, mert nemcsak Török Ferenc saját fiatalkori élményeit és alkotói törekvését tükrözi, hanem elindította a 2000-es évek „magyar új hullámát” is.

A Moszkva tér néhány budapesti fiatalról szól, akik a rendszerváltás évében, az érettségi botrány közepette kell, hogy elinduljanak a felnőtté válás rögös útján. Mint annak idején Török Ferencet és barátait, úgy Petyát, Rojált és a többieket sem hatja meg a sűrű 1989 (Nagy Imre-újratemetés, Kádár János halála), gyorsan túllépnek az életükbe „beleérő” történelmen, a nagy szerelmek, a nagy csalódások, a pályakezdés és a társadalmi betagozódás problémái jobban izgatják őket, mint a kádári konszenzust megkötő, illetve fenntartó nagyapáik és apáik bűnei. Török filmje azért zseniális, mert történelemről és a mindenkori fiatalokat foglalkoztató kérdésekről egyaránt szól. Az ezredfordulón színre lépő Simó-osztály (amelynek Hajdu Szabolcs és Pálfi György mellett a Moszkva tér alkotója is tagja volt) ugyanolyan fiatalos lendülettel és pimaszsággal vágott neki a filmkészítésnek, mint Rojálék csapata az illegális éjszakai fürdőzésnek vagy Petya és Kigler hamisított jegyekkel Bécsnek. Egy pályakezdő filmalkotót pedig ugyanúgy feszélyez a megalkuvás nemcsak a Kádár-korszakban pusztító réme, mint a történet fiatal felnőttjeit az érettségit követően, a munka világában.

Extrák: A kiadvány dizájnja a Filmarchívumtól megszokott módon színvonalas. A borítót a filmbeli piros Lada uralja, ami a szocializmus évei alatt és nagyjából a kilencvenes évek közepéig státuszszimbólumnak számított. A kihajtható tokban nemcsak a két DVD-lemez vár ránk, hanem egy tartalmas füzet is, amelyben a második világháború előtt és a 2010-es évek óta ismét Széll Kálmán térnek nevezett Moszkva tér történetét ismerhetjük meg, valamint olvashatunk a rendszerváltásról, az érettségi botránytól, a film keletkezéséről és utóéletéről, hatalmas fesztivál- és közönségsikereiről. Az első lemezen maga a 2017-ben digitálisan felújított Moszkva tér található, a másodikra pedig több izgalmas, összességében félórányi extra került fel. Török Ferenc diplomafilmje, a fantasztikus (idő)csavarral megbolondított Tranzit már tükrözi azt az érzékenységet, amellyel Török az ezredforduló Budapestje felé közelített első nagyjátékfilmjében, csak ebben egy másik híres közterületen, a Déli pályaudvar környékén játszódik a cselekmény. Az extra riportfilmből ugyanazt tudhatjuk meg, mint a füzetbe leírt interjúból, plusz érdekességét az adja, hogy láthatjuk benne fiatalon nemcsak az alkotókat, hanem a Simó-osztály többi tagját is, sőt megjelenik az osztályfőnök és a film producere, sajnos a mozipremier előtt elhunyt Simó Sándor is. Ezt egészíti ki a rendező és a főszerepeket játszó színészek (Karalyos Gábor, Balla Eszter, Szabó Simon) audiókommentárja, amelyben az adott jelenetekhez kapcsolódó kulisszatitkokat és személyes élményeket ismerhetünk meg. Rendkívül hasznosak a híradórészletek, amelyek bár a Moszkva térben is láthatók, de csak a háttérben: többek között Nagy Imréék újratemetését és az érettségi tételek kiszivárgásának ügyét eleveníthetjük fel több mint 30 év távlatából. Az extrák sorát fotógaléria és előzetesek teszik teljessé.

A kiadvány melegen ajánlott a Moszkva tér rajongóinak, habár még ennyi extrával együtt is az ára – közel 5000 Ft – kicsit magas.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/04 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14502